SEMİH DEMİRAL

PERSONEL SERVİS GÜVENLİĞİ

3 Eylül 2020 00:05
A
a

28 Ağustos 2020 tarihinde Eskişehir Organize Sanayi Bölgesindeki bir fabrikanın servisi şoförün dikkatsizliği sebebiyle kaza yapmış ve 2 kişi hayatını kaybederken, biri ağır olmak üzere 12 kişi ise yaralanmıştı. SGK’nın yayımlamış olduğu 2018 yılı İş Kazaları istatistikleri tablosuna göre; ülkemizde 2018 yılında işyerlerinde servis ve taşıtlarda toplam 17.577 kişi iş kazası geçirmiş ve 249 kişi bu sebeple hayatını kaybetmiştir. İşyerlerinde meydana gelen kazaların % 4’ünden fazlası araçlardan dolayı meydana gelmekte, işyerlerinde meydana gelen iş kazasına bağlı ölümlerin % 16’dan fazlası araçlardan dolayı meydana gelmektedir. İşyerlerinden çalışırken günümüzün önemli bir kısmı servis araçlarında veya şirket araçlarını kullanırken geçirmekteyiz. Araçlar, işyerlerindeki otomatik hale getirilmiş makineler, robotlar ve sistemler gibi emniyet sistemleri olan, tehlike bölgesine yaklaştığında duran emniyetli sistemlerden değildir. Araçlar, tamamen şoförün kontrolünde olan, her an şoförün hata yapma, hastalanma olasılığı olan biz insanlar tarafından kullanıldığından birçok önlemin alınmasını gerektiren bir süreçtir.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortasının 13. Md. e) fıkrasına göre; “Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen engelli hâle getiren olay” iş kazası olarak tanımlanmıştır. Servis araçları, işyeri araçları işverenin kontrolünde olduğundan işyeri olarak kabul edilmekte ve meydana gelen kazalar iş kazasıdır. Bazen servis aracını beklerken veya servisten indikten hemen sonra meydana gelen kazalar da iş mahkemeleri tarafından iş kazası kabul edilebilmektedir.
Peki servis araçları ve şirket araçlarında ne gibi tedbirler, önlemler alınmalıdır?
  • Servis araçlarını, şirket araçlarını, iş makinelerini kullanacak kişilerin aracın tipine uygun ehliyeti, SRC belgesi ve Psiko-teknik raporu olmalıdır. Bu belgeleri hizmet alan işyeri belirli periyotlarda kontrol etmelidir.
  • Şoförlerin sık sık sağlık muayeneleri, kontrolleri yapılmalıdır. Sağlığı bu işe elverişli olmayan kişilerin şoförlük yapmasına müsaade edilmemelidir.
  • Alkol ve madde bağımlılığı olan kişilerin araç kullanmasına müsaade edilmemelidir.
  • Servis araçları, şirket araçları, iş makineleri periyodik olarak servis bakımları, klima bakımları ve kontrolleri yaptırılmalı ve bu bakımların raporlarını hizmet alan işyerleri talep etmelidir.
  • Servis araçlarında her koltukta çalışır halde emniyet kemeri, yangın söndürme cihazı, ilkyardım çantası, acil durumda camı kırmak için acil çıkış pencereleri yanında kurtarma çekici, çeki halatı, yeterince reflektör, cam suyu, takoz, kar zinciri gibi ekipmanlar olmalı ve en geç bu ekipmanlar ayda bir kontrol edilmelidir.
  • Kış ayalarında araç lastikleri mutlaka kış lastiği olmalı, diş derinlikleri ve lastiğin uygunluğu periyodik kontrol edilmelidir.
  • Güneşli ve karlı havalarda şoförler filtreli güneş gözlüğü kullanmalıdır.
  • Araç şoförü araca hareket ettirmeden önce tekerlekleri, aynaları, farları, sinyalleri, freni, kornayı ve camlarda çatlak kırık olup olmadığı mutlaka kontrol etmelidir.
  • Araçlarda uyulması gereken en önemli kural emniyet kemerini takmaktır. Kazalarda araçtan fırlayan, araç altında kalanlar emniyet kemeri takmamasından dolayı hayatlarını kaybetmektedirler. Bu toplum olarak çok fazla uymadığımız önemli bir husustur. Servis araçlarında, iş makinelerinde ve diğer tüm araçları kullanan şoför ve yolcular mutlaka emniyet kemeri takmalıdır. Dolayısıyla araçta ayakta yolculuk yapılmamalıdır. Bu hususta servis araçları, şirket araçları, iş makinelerine emniyet kemeri tak uyarı levhaları asılmalıdır. Bu konuda görevliler tarafından kontrollerin yapılması bu bilincin artırılmasında fayda sağlayacaktır.
  • Servis araçlarını kullanan kişiler birçok işyerinde, birçok zaman diliminde, gece, gündüz ve uzun saatler boyunca servis çekme işlemi yapabilmektedirler. Bu durumda şoförlerin yeterince dinlenememesi, uykusuz olması, dikkatsizliğe, bilinç ve şuur kaybına neden olabilmektedir. Şoförlerin çalışma süreleri çok iyi ayarlanmalı, dinlenme imkanı sağlanmalıdır. İş Kanununa göre; günde 11 saatten fazla çalışmak ve 11 saat dinlenmeden başka bir vardiyaya geçilerek çalışmak yasaktır. Fakat bu hususta herhangi bir denetim yapılmadığı aşikardır.
  • Servis araçları ve diğer araçları kullanırken şoför cep telefonu, aracın radyosu vb şeylerle uğraşmamalıdır. Yolcular, şoförün dikkatini dağıtacak söz ve fiillerden kaçınmalıdır. Araçta dikkat dağıtıcı veya yüksek seste müzik dinlenmemelidir.
  • Servis araçları, şirket araçları ve iş makinaları araç takip sistemleri ile sürekli takip altında tutulmalıdır.
  • Servis araçları, şirket araçları ve iş makinelerinde hız sınırlandırıcılar ve takograf kullanılmalıdır. Servisler 90 km/s, şirket araçları tipine göre değişmekle otomobiller 110 km/s, arazide çalışan iş makineleri 20 km/s, işyerinde çalışan iş makineleri 10 km/s hızı geçemeyecek şekilde sınırlandırılması kaza yapma olasılığını oldukça azaltacaktır.
  • Servis aracı, şirket aracı kullanan kişilere ileri sürüş teknikleri eğitimi aldırmak acil durumda, tehlike anında durumun daha kötüye gitmesini, kazayı savuşturmayı ve en önemlisi yolcuların hayatını kurtarmasını sağlayabilir.
  • Şoförlere insanlar ile iyi bir iletişim kurabilmesi için Etkili İletişim konusunda eğitimler aldırılabilir.
  • Covid-19 tedbirleri kapsamında personel servis araçlarında düzenli olarak her servisten sonra dezenfeksiyon işlemleri yapılmalıdır. Servis araçlarında mutlaka herkes maske kullanmalıdır. Araç girişinde dezenfektan olmalı ve her araca binen ellerini dezenfekte etmelidir. Araçta sosyal mesafeye uygun bir şekilde oturma düzeni olmalıdır. Araç kliması çalıştırılmamalı, doğal havalandırma sağlanmalıdır. Fakat yolculuk esnasında araç hareket ederken araç kapıları açılmamalıdır.
Sağlıklı ve güvende kalın.
 
1000
icon

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat


Eskişehir haberleri ve Eskişehirspor haberleri için gerçek kaynağınız Son Haber Gazetesi