Biz bisikletlilerin, kentlilerin ve kent yöneticilerinin, hepimizin salgın gündemi aynı; güvenli kent içi ulaşım.
Başkan Büyükerşen de uyarıyor, toplu taşıma yerine yürüyüş ya da bisikleti seçmemizi istiyor. Peki bisikletli ulaşım güvenliği için belediye ne yapıyor, ne yapabilir?
Son günlerin popüler uygulaması pop-up bisiklet yolunun Eskişehir için de bir çözüm, bir başlangıç olacağını düşünüyorum. Henüz standartlara uygun 1 km bile bisiklet yolumuzun olmadığı gerçeği içinde bunun eşsiz bir fırsat olduğu görülebilir.
Pop-up, bisikletli ulaşım için bir demodur. Var olan karayolu üzerine işaretlenerek oluşturulur. Bu nedenle en verimli yöntemdir. En az maliyetle en kısa sürede gerçekleştirilir.
Kullanılan pop-up yollar işlevsel olduğu yerlerde kalıcılaşır. Bu bir tür pilot uygulama olarak görülebilir. Sonuçları gözlenir, olumlu etkilerine ve kullanım talebine göre kalıcı bisiklet yollarına dönüştürülür. İşlevsel olmadığı yerlerde yine kalır. Arabalar için bir engel değildir, çünkü.
Yaşadığımız salgın sürecinde ulaşım ihtiyacımızı karşılayacak en etkili çözümdür pop-up bisiklet yolu. Bisikletli ulaşım güvenliği için, bisiklet yolu için atılacak ilk adım olabilir.
Özellikle arabaların yoğun olduğu çok şeritli caddelerde uygulanabilir. Böylece bisikletli ulaşım tanıtılır, özendirilir, desteklenir. Belki de daha önemlisi arabalar bisiklet ile yolu paylaşma deneyimi kazanırlar.
Pop-up bisiklet yolu dünyada birçok kentte uygulanmaya başlandı. Paris, New York, Filedelfiya, Barselona, Brüksel, Milano, Bogota, Lima, Meksiko pop-up yolların kullanılmaya başladığı yerler.
Türkiye'de de İstanbul ve İzmir başladı. Ankara daha iddialı, hedef kalıcı bisiklet yolları.
Eskişehir'de nerelerde ihtiyaç var bisiklet yoluna?
  • En çok ihtiyacımız olan yerler kent merkezini kuzey-güney yönünde güvenle geçebileceğimiz bir ya da iki bisiklet yolu —Yunusemre, Vatan, Atatürk ve Ali Fuat Güven caddeleri gibi.
  • Anadolu ve Osmangazi üniversitelerinden kent merkezlerine giden caddelere de uygulanabilir — Atatürk ve İsmet İnönü bulvarları gibi.
  • Doğu yönünde Porsuk boyunca 71 Evler'e, Şehir Hastanesi'ne Organize Sanayi'ye kadar kolayca ulaştırılabilir bisiklet yolu.
  • Batı yönünde de Haller'de Ambarlar Sokak'tan başlayıp Çamlıca ve Batıkent'e kadar bisiklet yolu ile ulaşılabilir.
***

BİSİKLOPEDİ
BOY AYARI
Sele yükseklik ayarınız doğru değilse, yeterince yüksek değilse dizlerinizi zorlar, yıpratır.
Sürücünün seleye oturma pozisyonunda pedal aşağıdayken diz eklemi tam açık ve rahat olmalıdır. Ayak pedala tarak ekleminden basmalıdır. Doğru sele yüksekliği, kasların en iyi şekilde çalışmasını, pedallara üst düzeyde kuvvet aktarılmasını sağlar.
Bisiklet kadro boyu çok küçükse sele yükseklik ayarı yapılamayabilir. Sele borusu yetersiz gelebilir. Sele borusu üzerinde bir limit işareti bulunur. Bu limitin ötesinde sele borusunu yükseltmek sürücüyü tehlikeye atar.

***
GÜLMECE
Polis bisiklete çırılçıplak binen bir bisikletçiyi durdurur. 'İnin bisikletten aşağı! Delirdiniz mi?' der.
Bisikletli 'Lütfen bırakın beni gideyim. Evde karım ve 8 çocuğum var' der.
Polis 'O zaman durum başka. Demek ki iş kıyafetlerinizle dolaşıyorsunuz.'