Arabalardan fazla bir şey istemiyoruz. Trafik kurallarına uyulsun yeter. Karayolları Trafik Kanununa göre bisiklet ayrı bir bisiklet yolu olmayan yerlerde yolun sağ şeridini kullanıyor.
Ne yazık ki ülkemizde de Eskişehir'imizde de bisiklet yolu yok denecek kadar az. Bu yüzden arabalar yolu bisikletle paylaşmak zorunda, yasa gereğince. Yani otomobil sürücülerinin sandığının aksine bisikletin trafiğe çıkması yasak masak değil.
Dahası yasaya göre iki bisikletli yan yana da yol alabilir. Yasak olan ikiden fazlası. Yine de iki bisiklet yan yana yol almasın. Çünkü bu arkadan gelen bir başka bisikletin geçmesini güçleştirir. Geçiş süresince üç bisikletin yan yana kalmasına neden olur. Kaza riski artar.
***
Araba ile Bisiklet Nasıl Geçilir?
Bisikletin arkasından yaklaşıp korna çalınmaz. Camdan bağırıp, çağırılmaz. El, kol sallanarak bisiklet taciz edilmez.
Kural açık: Takip mesafesi korunarak sol şerit boş, güvenli olana kadar beklenir. Geçiş öndeki aracın, bisikletin solundaki şeritten yapılır. Bisikletin dibinden, teğet geçilmez.
***
Dönüşlerde Bisikleti Fark Et!
Dönüşlerde arabalar bisiklete geçiş hakkı vermeye mecburdur. Karayolları Trafik Yönetmeliğine göre arabalar 'Dönüş sırasında varsa kurallara uygun olarak karşıya geçen yayalara ve bisiklet yolundaki bisikletlilere geçiş hakkı vermeye, mecburdur'. Yaygın olan kanı, hızlı olanın, arabanın öncelikli olduğu doğru değildir.
***
Kapılar Sağ El ile Açılsın!
Arabalardan trafik kurallarında belirtilmeyen, fazladan bir tek şey istiyoruz, rica ediyoruz. Kapılar sağ el ile açılsın. Sağ el ile kapı açıldığında, aynı zamanda arkaya bakılır, gelen bir bisiklet varsa görülür.
Biz bisikletlerin trafikteki en büyük korkumuz sürücü tarafındaki kapıların sol el ile dikkatsizce açılmasıdır. Bu şekilde dikkatsizce açılan kapılar birçok kazaya hatta ölüme neden olabiliyor. Kapınızı sağ el ile açın, lütfen.
***
Güvenli bir ulaşım, güvenli bir yaşam için biraz daha dikkat yeterli olacaktır. Dahası bisiklet için sağlanacak ulaşım güvenliği aslında en çok arabaların işine yarar. Ulaşım güvenli olduğunda daha çok kişinin bisikleti seçmesi trafiğe çıkan araç sayısını azaltır. Böylece araba ile yolculuğu seçenler de yolda rahat ederler.

----------------------------------------

CRITICAL MASS ESKİŞEHİR

Geçtiğimiz Cuma günü Eskişehir'de 30'uncusu gerçekleştirilen Critical Mass eyleminde bisikletliler ile buluştum. Yapılan basın açıklamasında trafik kazalarında ölen bisikletliler anıldı. Son bir haftada üç bisikletlinin araba çarpması nedeniyle ölmesinin bir cinayetten daha azı olmadığı belirtildi. Bu acıların sonlanması için trafik kurallarına uyulmasının yeterli olduğunu düşünüyoruz. Bunun için Critical Mass gibi toplu sürüşlerle arabalara bisiklet ile yolu paylaşma deneyimini yaşatmanın önemli olduğunu düşünüyoruz.
Critical Mass eylemi ilk kez 1992 yılında Sanfrancisco'da yapıldı. Eylem bugün artık her ayın son Cuma günü Eskişehir'de olduğu gibi dünyanın dört bir yanında yüzlerce kentte gerçekleştiriliyor. Bisikletliler her ay son Cuma akşamı saat 17'de Espark'ın 222 kapısında buluşuyor. O ay ilk kez katılan bir kişinin önderliğinde kent içi trafikte pedallanıyor. Bisikletin yol hakkını savunan eylemciler trafik durduğunda, ışıklarda, meydanlarda ünlü 'arabadan in, bisiklete bin' sloganlarını haykırıyor.

-----------------------------------------

VELESPİT FESTİVALİ

Bisiklet bir spor, bir ulaşım aracı olmanın ötesinde ayrı bir turizm sektörü haline geliyor. Bugün Türkiye'de düzenlenen festival sayısı yıllık 50'yi aştı. Bunlara yerel ve bölgesel turlar, kutlamalar, organizasyonlar dahil değil.
Geçtiğimiz hafta, 28-29-30 Haziran tarihlerinde Eskişehir'de de Velespit Bisiklet Festivali düzenlendi. Katılım ücretinin 175 lira olduğu festivale Türkiye'nin dört bir yanından gelen 100 bisikletli katıldı. Katılımcılar şehir merkezinde ve köy yollarında keyifle pedalladılar. Festivalde katılımcılar bisikletin yanı sıra lezzetli yemekler, kamp ateşi, eğlence, bolca müzik, dans ve çeşitli sürprizlerle eğlendiler.
Emek verenin, katılanın her birini kutluyorum.

-------------------------------------------

BİSİKLOPEDİ
SELE YÜKSEKLİĞİ

Bisiklet sele yüksekliği sürücü oturduğu ve pedal aşağıda olduğu durumda diz eklemi tam açılacak şekilde yapılır. Genellikle yapılan yanlış, yeni başlayanların selede otururken ayaklarını yere yetişmesini istemelerinden kaynaklanır. Bu konumda kaslar verimli kullanılamaz, diz eklemi zorlanır, zarar görebilir ve pedallara kuvvet aktarımı da azalır.

------------------------------------------

Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
3 Temmuz
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
4 Temmuz
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark
Bağlar Kapısı
20.00
5 Temmuz
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.