LGS'den sonra YKS (Yükseköğretim Kurumları Sınavı) sonuçları da açıklandı.
2021 LGS ve YKS sonuçları, salgının başlangıcından bu yana eğitim yönetimi ve planlamasındaki kararsız, değişken, öngörüden yoksun izlemler ile derinleşen fırsat eşitsizliğinin ve adaletsiz sınav sistemlerinin tüm olumsuz gerçeklerini ortaya döktü.
SIFIR ÇEKEN EĞİTİM SİSTEMİ!..
2021-YKS, Temel Yeterlilik Testi'ne (TYT) 2 milyon 416 bin 748 aday katıldı.
TYT'nin barajı 150 puan. Bu puan ve üzerinde alanların ön lisans programlarını tercih etme hakkı var. 150 puanı alabilmek için 120 sorudan yaklaşık 15 net çıkaran bu barajı geçiyor.
YKS'nin ilk aşaması TYT'de ,790 bin aday 150 puan barajını aşamadı. Yani 120 soruda 15 net yapamadı. Bu sayı son üç yılın en kötü oranı. Ayrıca 24 bin aday 100 puan altında kalarak 'sıfır çekmiş'.
Temel Yeterlilik Testi sorularının doğru ortalamaları; adayların 12 yıl temel eğitim sonunda sınav sorularını çözmekte ne kadar zorlandıklarını açıkça gösteriyor.
(40 Matematik sorusunda 5.1, 20 Fen Bilimleri sorusunda 3.2, 40 Türkçe sorusunda 18. 4)
ALAN YETERLİLİK TESTLERİ YETERSİZ!..
Bir adayın AYT (Alan Yeterlilik Testleri) puanlarının hesaplanabilmesi için TYT' den 180 ve üzerinde puan alması gerekiyor. Ancak sonuçlar gerçekten üzüntü verici boyutta.
TYT giren 2 milyon 416 bin 748 adaydan 1milyon 285 bin 525'i yani yarısından daha fazlası 180 barajını aşamadı ve AYT puanı hesaplanmadı.
AYT'ye girenlerin derslere göre doğru ortalamalarının düşüklüğü ise üzerinde çok düşünülmesini gerektiriyor. (Türk dili ve Edebiyatı 24 soruda 5,9, Matematik 40 soruda 5,2, Fizik 14 soruda 1,5 )
'HORMONLU NOTLAR' DEVREDE Mİ?
Yerleştirme puanlarının oluşmasında okul notları 30-60 puan kadar etkili oluyor.
Şişirilmiş ve hormonlu olarak tanımlanan notlarla ilgili iddialar hala sürüyor.
Eğer notlar hormonlu(!) ise; LGS yerleştirmelerinde ve YKS'de haksızlıklara neden oluyor. Bu durum kaliteli eğitim veren ve adaletli not sistemi uygulayan okul öğrencilerini ve öğretmenlerini çok üzüyor.
ÖSYM ve MEB okul başarı puanları ile sınav sonuçlarını karşılaştırmalıdır. Böylece okul başarı puanı 100 olan ama sınavlarda en sonlarda yer alan öğrencilerin durumu sorgulanmalıdır. (Değiştirilen TEOG sisteminde bu kontrol yapılıyordu.)
SINAVLARDA ESKİŞEHİR'İN ADI NEDEN YOK?
2021-YKS'de Temel Yeterlilik Testi (TYT) birincisi Adana'dan çıktı.
Alan Yeterlilik Testleri'nde (AYT) birincileri, sayısalda Adana, eşit ağırlıkta Konya, sözelde Adana illerinden oldu.
Yabancı Dil testlerinde birinciler Balıkesir, Konya, İstanbul ve Bursa'dan çıktı.
Sınav birincilerinin hangi tür liselerden olduğuna baktığımızda; uzaktan eğitim sonrası kamusal eğitimde çöküşün ne kadar derinleştiği ortaya çıkıyor.
2021 LGS (Liselere Geçiş Sistemi) Merkezi Sınavı'nda 36 farklı ilden 97 öğrenci tam puan alarak birinci olmuştu.
Eskişehir; sosyoekonomik yapısı, eğitim olanakları ve eğitime erişim konularında ülkemizin dezavantajlı birçok yöresine göre çok daha fazla avantajlara sahiptir. Ancak hem 2021 LGS'de hem de 2021 YKS'de tüm Eskişehir'de 'özel okullar da dahil' tam puan yapan öğrenci çıkmadı.
Üstelik bize ulaşan bilgiler özellikle bazı ilçelerde matematik, fen bilimleri ve yabancı dil olmak üzere sınav ders puanlarının çok düşük olduğunu gösteriyor .
İl Milli Eğitim Müdürü bu sonuçlardan ve alınması gereken önlemlerden doğrudan sorumludur.
Sayın İl Milli Eğitim Müdürü Hakan CIRIT, her iki sınavın Eskişehir sonuçlarını 'devlet sırrı gibi' saklamaya çalışmak yerine 'okul isimleri vermeden' tüm ilçelere göre ders bazında puanları, İl ortalamalarını ve alınacak önlemleri kamuoyuna açıklamak zorundadır. Çünkü bu konu,Öğretmenevi Çay Bahçesi'nin isim tabelasını defalarca değiştirmekten çok daha önemlidir!..