Süreli biçimde ve güncel konularda köşe yazısı yazmak, insanı sıkça bilgi okyanusunun derinliklerine sürüklüyor…

Ülkemizde son yıllarda çok yaygın olarak kullanılan ve kısaca 'sosyal medya' diye tanımlanan bilgi denizinin derinliği, olanakları, bilinmezlikleri ve sorunları o kadar yoğun ki…

Biz en iyisi bilgilerimizi birlikte tazelemeye çalışalım.

SOSYAL MEDYA GERÇEĞİ VE ÖNEMİ

Belki biraz sıkıcı olacak ama işe konuyla ilgili terim ve kavramları irdeleyerek başlamak gerekiyor.

İnsanlığın bilgi toplumuna geçiş süreci ile birlikte, günümüzde teknolojik gelişmenin en fazla etkisini bilişim alanında görmekteyiz.

Bilişim: 'İnsanların teknik, ekonomik ve toplumsal iletişimde kullandığı ve bilimin dayanağı olan bilginin, düzenli ve akla uygun bir biçimde, özellikle bilgisayarlar ve benzeri elektronik aygıtlar aracılığıyla işlenmesi bilimidir.'

İnternet: Bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan elektronik iletişim ağıdır. TDK, İnternet sözcüğüne karşılık olarak 'genel ağ' sözünü öneriyor. İnternet yerine bazen sadece 'net' sözcüğü de kullanılıyor. Binlerce akademik ve ticari ağ ile devlet ve serbest bilgisayar ağının birbirine bağlanmasıyla oluşmuş bir sistemdir.

1990'larda uluslararası bir ağın yaygınlaşması ile İnternet, modern insan hayatının temelinde yer almıştır.

Bilişim araçları gün geçtikçe değişiyor. Dolayısıyla içerik dağıtımı için kullandığımız ortamlar da bu paralelde büyüyor. İletişim ve haberleşmede yaşanan değişimler, sosyoloji bilimini de pazarlama stratejisinin bir parçası haline getiriyor.

Ve günümüzde dünyanın en değerli 10 şirketinden 7'si bilişim teknolojisi şirketidir…

Sosyal Medya: İnternette iletişim ya da paylaşım amacıyla, kullanıcılarının ortaklaşa ve paylaşarak oluşturdukları sosyal ağlardır. Yani bireylerin toplumsal ilişkilerini kolaylaştıran ve hızlı duruma getiren bir bilişim eseridir.

Günümüzde ulusal devletlerin de üstünde 'küresel boyut' kazanan önemli Sosyal Medya Siteleri şunlardır: Facebook, Twitter, Google, Windows Live, YouTube.

Bu arada Facebook, dünyanın en fazla ziyaret edilen sitelerinden biridir ve WahtsApp, Messenger, Instgram bu dev şirketin yan kuruluşlarıdır.

Ve iletişim sektöründeki bu dev şirketlerin temel gelir kaynakları 'reklam gelirleridir…' Onlar kullanıcılardan herhangi bir ücret almazlar, ama kullanıcılarının sayısı reklam gelirleriyle doğru orantılıdır.

Sosyal medyanın kitleleri harekete geçirmede olduğu kadar, reklam alanında da ne kadar büyük öneme sahip olduğunu her geçen gün daha iyi görüyoruz.

Olumlu etkilerinin ortaya çıkması için mutlaka düzgün kullanım gereklidir!

SOSYAL MEDYAYI BİLİNÇLİ KULLANABİLMEK…

Sosyal medyanın en önemli yararlarından biri tüm dünyada olan gelişmeleri, haber ve bilgileri anında ulaşılır kılmasıdır.

Uzmanlar sosyal medyanın, 'insanların özgüveninin artmasına ve yaşamlarındaki bazı tabuları yıkıp fikirlerini çekinmeden ifade etme olanağı sağladığını' belirtiyorlar.

Yine uzmanlar sosyal medyayı sık kullanmanın; 'yalnızlaşma, asosyalleşme, zaman kaybı, stres, başarısızlık, mutsuzluk…' gibi sorunlar yarattığını da söylüyorlar.

Hemen belirtelim ki, Türkiye internet ve sosyal medya kullanımı ülkemizin ekonomik ve sosyal gelişmişliği ile ters orantılıdır. Çünkü aşağıdaki sayısal veriler bu konuda adeta 'Ayranı yok içmeye…' savsözünü anımsatıyor. Çünkü:

* 'Dünyada her beş kişiden ikisi internet kullanırken, ülkemizde her iki kişiden birisi internet kullanmaktadır…'

* 'Ülkemizde her beş internet kullanıcısının dördü, sosyal medyaya girebilmek için internet kullanıyor...'

' Gene dünyada her üç kişiden birinin sosyal medya hesabi varken, ülkemizde her iki kişiden birinin sosyal medya hesabı bulunmaktadır...'

Bu verilerin gösterdiğine göre, 'Türkiye'de internet daha çok 'oyunlar ve erotik görüntüler' için kullanılıyor…'

Sosyal Medya Siteleri ise daha çok 'ayrılıkları körüklemek, birilerini suçlamak, hava atmak, dalgalandırıcı haberler…' gibi paylaşımlar için kullanılıyor.

Sosyal medyada sıkça tartışılan 'görünme sayısı'; 'kullanıcıların arkadaş sayısı ile ürettiği bildirimlerin beğenilme/ paylaşılma/ şikayet sayılarına (oranına) bağlıdır.' Bu logaritma sonucunu bireylerin yapacağı hiçbir 'ince işlem(!)' değiştiremez.

Sosyal medyada açılan 'imza kampanyaları'nın, yayımlandığı ülkedeki resmi ya da hukuksal işlemlerde hiçbir karşılığı yoktur. Ancak sosyal etkisi olabilir.

WahtsApp ve Messenger gibi 'özel iletişim sitelerinde', genel paylaşımlar yapmak ise işin etik kurallarına aykırı bir durumdur…

Abone olduğunuz sosyal medya sitesinin Hizmet Koşullarına gelince; işin başında belki de hiç okumadan kabul ettiğiniz koşullara aynen uymak zorundasınız.

Örneğin Facebook ile anlaşmazlık durumunda, iddiaların özel olarak Kaliforniya Kuzey Bölgesi'nden sorumlu ABD Bölge Mahkemesi veya San Mateo County'de bulunan bir eyalet mahkemesinde çözümleneceğini kabul edersiniz.

Sözün özü sosyal medya; 'olağanüstü yollarla dünyayı dönüştürecek sihirli bir güç değil, ucuz kahramanlık yeri ya da ağlama duvarı değil…'

Gerçek yaşamdaki davranışlar sanal dünyaya da yansıyor. Onun için siz açık ve dürüst bir iletişimden ve etik davranışlardan vazgeçmeyin…

******

METİN GÜNAL ANILARIMIZDA YAŞAYACAK

Mihalıççıklı emekli öğretmen arkadaşımız Metin GÜNAL'ı, 5 Ağustos 2020 Cumartesi günü sonsuzluğa uğurladık…

1947 doğumlu olan Metin, uzun yıllar Mihalıççık'ta görev yaptıktan sonra 1994 yılında Eskişehir merkezine taşınmıştı.

O özverili bir TÖB- DER'li idi. 1972 yılında Mihalıççık TÖB- DER Şubesi'ni birlikte kurduğumuz beş arkadaştan Ekrem Şen, Mustafa Dönmez ve Yalçın Oğuz arkadaşlarımız yıllar önce aramızdan ayrıldılar

Metin ile beş ay önce telefonla görüşerek 'TÖB- DER Mihalıççık Şubesinin tarihe kayıt düşülmesi için neler yapabileceğimizi görüşmüştük…'

Şimdi o beş kurucu üyeden sadece ben kaldım. O nedenle tarihe kayıt işinde omuzlarımda büyük sorumlulukların yükünü taşıyorum…

Metin GÜNAL anılarımızda yaşayacak. Eşi Zekiye Hanıma, çocukları Dilek ve Bülent'e, kardeşi Mustafa'ya ve tüm sevenlerine başsağlığı diliyorum.

Sağlıkla, sevgiyle, dostlukla…