Tam ismi,
TÜLOMSAŞ -Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi A.Ş. idi…
E-Mail
[email protected] idi…
Çalışan Personel Sayısı
1.541 kişi idi…
Genel Müdür
Hayri AVCI idi…
Kuruluş Tarihi
1894 idi…
Hukuki Statüsü
TÜLOMSAŞ, Ticaret Kanununa tabi Anonim Şirkettir. Çalışmalarını Ana Sözleşmesi ile birlikte 233 Sayılı KHK hükümleri çerçevesinde sürdürmektedir. T.C. Ulaştırma Bakanlığının İlgili Kuruluşu, TCDD'nin Bağlı Ortaklığı idi…
Üretim ve Yönetim Birimleri
7 Fabrika, 11 Daireden müteşekkil entegre bir tesis idi…
Kuruluş Alanı
Toplam 500.000 m2 alan üzerinde 176.000 m2 kapalı, 324.000 m2 açık alan üzerine kurulmuş idi…
Kurulu Güç
15.654.8 kW idi…
Faaliyet Alanı
Ana faaliyeti TCDD'nin lokomotif ve vagon ihtiyacını karşılamak olan TÜLOMSAŞ çeşitli tipte lokomotif, demiryolu bakım aracı, bojili yük vagonu, çesitli tipte dizel motor, alternatör ve cer motoru üretim kapasitesiyle Türk Ağır Sanayiinin lokomotifi olarak hizmet vermekte idi. Bugüne kadar yaklaşık 707 adet çeşitli tipte lokomotif ve 7.680 adet çeşitli tipte bojili yük vagonu üretimi gerçekleştirilmiş idi. Bunların onarımları ile diğer demiryolu araç ve gereçlerinin üretim ve onarımları da yapılmakta idi…
Hedef
'Lokomotif imalatında, Vagon imalatında, Motor imalatında, Ray otobüsleri ve Hafif Raylı Sistem (HRS) araçları imalatında, Savunma Sanayi Araç ve Gereçleri imalatı ile diğer demiryolu araç ve gereçleri imalatında bir dünya markası olarak kendi pazarında söz sahibi olmak' idi…
***
126 yıllık TÜLOMSAŞ yok artık…
Anadolu Osmanlı Şimendifer Kumpanyası adı verilen küçük bir atölye olarak kurulmuş idi…
1920'de Cer Atölyesi adını aldı…
Sakarya Savaşı'nda kullanılan topların kamaları burada üretilmiş idi…
Eskişehir'in makus talihini yendiği ve gelişmesinin başlangıcı olan bir kuruluş idi…
Kurtuluş Savaşı'na önemli katkılar sunmuş idi…
İlk Türk otomobilini ve lokomotifini üretmiş fabrika idi…
***
Bir varmış bir yokmuş idi…
TÜLOMSAŞ'ın bile başını yediler ya,
Elden ne gelir idi…