Genel maliyetlerde yüzde 50’ye varan artışlar yaşanırken, araç kiralama fiyatlarındaki artış ortalama yalnızca yüzde 20 seviyesinde kaldı.
Araç Sahipliği Giderek Pahalılaşıyor
Enflasyonun yüzde 38’e dayandığı bu dönemde araç sahipliği maliyetlerinde ciddi artışlar görüldü. Sigorta primleri yüzde 80, bakım maliyetleri yüzde 70, işçilik giderleri yüzde 50 ve taşıt kredisi faiz oranları yüzde 45 oranında yükseldi. Buna rağmen kiralama fiyatlarındaki düşük artış, tüketici ve şirketleri kiralama yönünde teşvik ediyor.
“Bu Fiyatlarla Sürdürülebilirlik Mümkün Değil”
Sektör temsilcisi Selçuk Nazik, mevcut fiyat politikalarının sürdürülebilir olmadığını belirtti. “Kiralamada fiyat artışları sınırlı kalırken, maliyetlerdeki artış sektörü zorluyor. Gerçekçi fiyatlamalar yapılmazsa birçok firma ayakta kalamaz,” dedi. Nazik ayrıca, bilançosu güçlü firmaların bu süreçten sağ çıkabileceğini, ancak zayıf sermayeye sahip şirketlerin elenebileceği uyarısında bulundu.
LenaCars Raporu: Kiralama, Satın Almaya Göre Daha Ekonomik
Kiralama fiyatlarındaki durağanlık, LenaCars tarafından hazırlanan raporda da ele alındı. Rapora göre, sıfır araç fiyatları yüzde 30 artarken, ikinci el araçların reel değeri yüzde 20 oranında geriledi. Bu tablo kiralamanın, araç satın almaya göre daha ekonomik bir tercih olduğunu ortaya koydu.
Araç Yatırımı, Finansal Getirilerle Yarışamıyor
Raporda ayrıca, yatırım araçlarıyla karşılaştırmalar da yer aldı. Altının yüzde 68, dövizin yüzde 26 ve mevduat faizlerinin yüzde 35 getiri sağladığı belirtilirken, araç yatırımlarının bu getirilerle yarışamadığı vurgulandı. Bu durum, kiralamanın kısa vadeli avantajını bir kez daha ortaya koydu.
Kısa Vadede Kiralama Avantajlı, Ancak Fiyat Artışları Kaçınılmaz
Selçuk Nazik, kiralamanın şu an için tüketici açısından avantajlı olduğunu ancak sektörün ayakta kalabilmesi için fiyatların önümüzdeki dönemde artmasının kaçınılmaz olduğunu söyledi. Sektörün uzun vadeli sürdürülebilirliği için maliyet-fiyat dengesinin yeniden kurulması gerektiğinin altını çizdi.