Her ayın son Cuma günü Eskişehir sokaklarında bir hayalet dolaşıyor. Espark'ta toplanan bir grup bisikletli, trafiğin en yoğun olduğu akşam saatlerinde, kent merkezinde pedallıyor. Tıkanan trafikte yol alamayan sürücüleri 'Arabadan İn, Bisiklete Bin' sloganıyla uyarıyorlar, kent içi ulaşımda bisikletin en hızlı ulaşım aracı olduğunu gösteriyorlar. Bisikletin trafik tıkanıklığının nedeni değil ama çözümü olduğunu fark ettiriyorlar.
Critical Mass Eskişehir etkinliğinin bu ay 34'üncüsü gerçekleşti. Onlarca bisikletlinin katıldığı turda yine renkli anlar yaşandı.
Critical Mass teriminin kökeni Çin'e uzanıyor. Kavşakta otomobiller ile karşılaşan Çinli bisikletliler geçiş için 'yeterli çoğunluğa' ulaşmayı bekliyorlar. Tıpkı bugün Eskişehir yollarında olduğu gibi. Sürücüler, yolu paylaşmayı bilmedikleri için bisikletlileri zor durumda bırakıyorlar. Critical Mass eylemleri bu açıdan hem bisikletliler, hem sürücüler için bir fırsat olarak görülebilir. Trafikte birlikte yol alan araba da bisiklet de deneyim kazanıp, yolu paylaşmayı öğrenebilir.
'Yeterli Çoğunluk' anlamına gelen Critical Mass'ın amaçları şunlar:
- Yolların ve kentin yalnızca arabalara değil bisiklet ve yayalara da ait olduğunu haykırmak
- Bisikletin bir ulaşım aracı olduğunu göstermek
- Trafik kurallarının ve alt yapının bisikletlileri de gözeterek düzenlenmesini, geliştirilmesini sağlamak.
- Tüm bunları gerçekleştirme yolunun da ancak bisikletlilerin yeterli çoğunluğuna (Critical Mass) bağlı olduğunu göstermek.
Critical Mass turları kentteki tüm bisikletlileri bir araya getirebilir. Dahası bu arabalar bisikletliler ile daha çok yolu paylaşma deneyimi yaşayabilir. Bisikletli ulaşımın önünü açmaya hizmet eden etkili bir eylem olarak Critical Mass'ı kutluyor ve destekliyorum.
Critical Mass Kasım'da buluşmak dileğiyle.
-----------------------------------------------
BİSİKLOPEDİ
FREN KOLU AYARI
Fren kolu sıkılmaya başlandığında ilk 1/3'lik bölümün sonunda pabuçlar janta temas etmeli ve bisikleti yavaşlatmaya başlamalıdır. İkinci 1/3'lik bölüm boyunca fren sertliği giderek artmalı ve son 1/3'lik bölüme ulaşıldığında pabuçlar jantı kilitlemiş olmalıdır. Aksi halde elciği tutan küçük ve yüzük parmak sıkışarak frene engel olur.
------------------------------------------------
Haftanın Etkinlikleri
Tarih | Düzenleyen | Buluşma Yeri | Saati | Açıklama |
30 Ekim Çarşamba |
Vel-Esbid (Esk. Bisiklet Derneği) |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
19.30 | Yeni başlayanlara uygun |
31 Ekim Perşembe |
PAB (Perş. Akşamı Bisikletlileri) |
EsPark AVM Bağlar Kapısı |
20.00 | |
1 Kasım Cuma |
Dorlion Bisiklet Grubu |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
20.00 | Yeni başlayanlara uygun |
5 Kasım Salı | Doğa Es Bisiklet Grubu |
EsPark AVM | 20.00 | |
5 Kasım Salı | ESBİP (Esk. Bisiklet Patformu) |
Kanlıkavak Doğa Kafe |
19.30 | Yeni başlayanlara uygun |