Tekerlek taşıtlarda kullanılan, merkezinde bulunan bir eksenin çevresinde dönerek taşıtın yürümesini sağlayan, çember biçimli parçadır. Başta ulaşım olmak üzere önce tarım sonra da endüstri devrimini sırtında taşıyarak insanlık tarihinde çok büyük bir rol üstlenmiştir.

Tekerlek Ne Zaman Bulundu?
Bugün kış lastiği, yaz lastiği, performans lastiği diye farklı kullanımlar için ürettiğimiz ve her geçen gün daha çok geliştirdiğimiz oto lastiklerinin icadı merak uyandırıcı. Tam tarih verilemese de ilk tekerlek fikrinin yatay kesilmiş ağaç gövdelerinin dik olarak tutulup itildiğinde hareket kazandığının keşfedilmesiyle ortaya çıktığı sanılmaktadır. Tekerlek çiziminin yer aldığı en eski kayıt Sümer Uygarlığı'na aittir. Bu çizimde ağaçtan oyulmuş ve birbirine bir kızak ile bağlanmış 3 tekerlekli bir alet gözlenir.

Tekerleğin Ulaşım İçin Kullanılması
Tarihte ilk kez tekerleği atların çektiği bir araba fikriyle buluşturan milletler ise Mezopotamya'da yaşamışlardır. Çünkü böyle bir görsele de ilk kez Mezopotamya'da ve M.Ö.2000 tarihine ait bir görselde rastlanır.

Tahta Tekerlekten Kauçuk Lastiklere
Ahşaptan üretilen at arabası tekerlekleri çok uzun yıllar kullanıldılar. Öyle ki 1800'lerdeki ilk otomobiller bile bu ahşap malzemeden üretilen tekerlekler üzerinde ilerliyordu. Ancak kısa süre sonra önce havasız kauçuk malzemeden lastikler sonra da hava basılmış kauçuk lastikler arabalarda kullanılmaya başlandı.

Tekerleği Kim Buldu?
Tekerleğin icadını pek çok araştırmacı, çocukların oyunlarına bağlıyor. Muhtemelen tekerlek formundaki ağaç silindirlerle oynarken çok eğlendiler. İçindeki çocuk ruhunu kaybetmemiş bir mucit de bu silindirleri bazı yükleri kolayca taşımak üzere nasıl kullanabileceğini düşünmüş olabilir.

Oto Lastik Teknolojisi Neden Çok Önemli?
Bugün çok sevdiğimiz otomobiller, heyecanla izlediğimiz ve çok güçlü bir sektör haline gelen motor sporları yarışları, hayatı kolaylaştıran lojistik teknolojisi, uzakları yakın kılan hızlı ulaşım varlığını tekerleğin icadına ve tekerleğin de motor gücünü yüklenen oto lastiğe dönüşmesine borçlu. Oto lastik başka bir deyişle havalı kauçuk lastik teknolojisinin gelişmesi pek çok konuda hayatı kolaylaştıran mekanik bir buluştur.

***

Tofaş'tan 225 Milyon Dolarlık Yatırım
Türkiye'nin dördüncü büyük sanayi kuruluşu Tofaş, 2015 yılında 1 milyar dolarlık yatırımla hayata geçirdiği Egea model ailesi için yeni bir yatırım kararı aldı. 225 milyon dolar tutarındaki facelift yatırımıyla, 3 yılda 500 bini aşan üretim adediyle Fiat'ın küresel modeli haline gelen Egea ailesi üretimine 2024 yılına kadar devam kararı alındı. Yeni yatırım kapsamındaki yeniliklerin 2020 yılının son çeyreğinden itibaren devreye alınması planlanıyor.

***

10 Yıl İçinde Her 100 Aracın 25'İ Elektrikli Olacak
Cetelem Araştırma Merkezi desteğiyle hazırlanan 'Elektrikli Taşıtların Gizemi' başlıklı raporunu açıkladı. Rapora göre, tüketicilerin çoğunluğu elektrikli araçları pahalı, menzili kısa ve şarj süreleri uzun olduğu için tercih etmiyor. Araştırmalar batarya fiyatlarının hızla düştüğünü, buna bağlı olarak menzillerin arttığını ve hızlı şarj istasyonlarının da giderek yaygınlaştığını gösteriyor. Araştırmaya katılanların beyanlarından elde edilen sonuçlara göre 2030 yılında dünyada satılan araçların yüzde 25'ini elektrikli araçların oluşturması öngörülüyor. Bu rakamın satın almanın teşvik edildiği Çin'de yüzde 36, Norveç'te ise yüzde 39'a kadar yükselmesi bekleniyor. Türk sürücülerin beyanlarına göre 11 yıl sonra Türkiye'de satılacak araçların yüzde 29'unu elektrikliler oluşturacak.

***

HAFTANIN ÜRÜNÜ
GTECHNIQ HIZLI SPREY CİLA C2V3
C2 Liquid Crystal uygulayarak anında UV ışınlarına ve kirlere karşı koruma elde edilir. C1 Crystal Lacquer ile aynı teknoloji paylaşan, ancak uygulaması daha kısa süren ve kolay olan C2 Liquid Crystal, araçlarınızın tüm yüzeylerine anında bir parlaklık ve koruma sağlar.