Eskişehirli çiftçiler, ürettikleri ürünün karşılığını alamamaktan şikayetçi. İstanbul Sebze Hali'ne 2 gün ürün göndermeme kararı alan çiftçiler, yetkililere seslendi. Para kazanamamaktan dert yanan çiftçiler, tarladaki maydanozları biçerek, kamyonlara koydu. İstanbul'a ürün göndermenin daha masraflı olduğunu ifade eden çiftçiler, tarladaki ürünleri hayvanlara yem olarak kullanmayı tercih ettiklerini belirtti.
ÇİFTÇİ BU SENE ERİDİ GİTTİ
20 yıldır çiftçi olduğunu söyleyen Hasan Ören, 'Buradaki çiftçinin sıkıntısı girdi maliyetlerinin yükselmesi ve İstanbul Sebze Hali'nde ürünlerin değerinde satılmaması veya satılsa da bizlere yansımaması. Masraflar karşısında çiftçi bu sene eridi gitti. 2 gün İstanbul'a mal göndermeme kararı aldık. Biz kasa kullanıyoruz. Ankara Sebze Hali'nde bu reissiz kasaların yarı bedelini komisyoncular fatura altında bize iade ediyorlar. Yani paramızın yarısını bize iade ediyorlar. İstanbul Sebze Hali'nde böyle uygulama yok. Fiyatların iyileştirilmesini istiyoruz. Geçen sene marul 40-50 lira bandındaydı. Geçen sene mazot bu tarihlerde 7,6 liraydı. Bugün mazot 30 liraya çıktı. Masraflarımız arttı. Mağduruz. Bizde 40 kuruşa satılan ürün marketlerde 6 lira. Bu tüm Türkiye'nin sancısı. Masraflar 3 katına çıkıyor ama biz malımızın karşılığını alamıyoruz' diye konuştu.
SENEYE EKİMİ AZALTACAĞIZ
'İstanbul'a ürün göndermeyeceğiz' diyen Nöfel Sağaltıcı, 'Bu tarla benim. Ama para yapmadığından dolayı malı yere vurdum. Biz de muzdaribiz. Çok perişanız. Artık malları yere vuracağız, kurtulacağız. Seneye ekimi azaltacağız. Ben bu şartlarda ekemem. Kasanın maliyeti 22 lira. Aracılar kasasını 100 liraya satıyor. Bir işçinin günlük yevmiyesi 200 lira. Karar aldık malı yere vuralım diye. Nasıl olsa kazanmıyoruz. Karar verdik. Ürün göndermeyeceğiz' şeklinde konuştu.
'MALI GÖNDERMEMEK DAHA KARLI'
Plansız ekim ve plansız pazarın en büyük sıkıntısını çiftçilerin çektiğini söyleyen Tepebaşı Ziraat Odası Başkanı Süleyman Buluşan, 'Ama buradaki asıl sorun bir anda fiyatların düşmesi. Eskişehir'de maydanoz sezonu başladığında 50 liralarda olan bir kasanın maliyeti, mal yükseldikçe fiyatın düşmesi. Ama yanlış olan marketlerdeki fiyatın düşmemesi, üreticinin kazandığı paranın düşmesi. En büyük sıkıntı taban fiyatının belli olmaması ve komisyoncular tarafından fiyatın belirlenmesi. Üreticiden 50 kuruşa çıkan ürün, markette 5 liraya satılıyor. Her şeyden önce bütün ürünlerde olduğu gibi bir taban fiyatının oluşması lazım. Sebzedeki, meyvede taban fiyatının olmaması, komisyoncunun eline kalması sorun yaşatıyor. Planlama yapılması lazım. Planlama olmadığı için bir dönümün maliyeti geçen sene 1 lirayken bu sene 3 liraya çıktı. Burada mağdur olan üretici, mağdur olan ürünü yetiştirip gönderen. Şu an malı göndermemek daha karlı. Her masraf birbirini takip ediyor. Üretici şikayeti konusunda çok haklı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi de bu konuda bir önlem almalı' dedi.
MAZOT ÇOK YÜKSELDİ
Nakliyecilik ve üreticilik yapan İsa Badak ise mazot fiyatlarından dert yanarak, 'Mazot çok yükseldi. Kamyoncunun lastiğinin fiyatı çok yüksek. Mazot biraz düştü ama diğerleri düşmedi. Maliyetler yükseliyor. Biz geçen sene 1400 liraya götürüyorduk İstanbul'a. Şimdi 4500 liraya götürüyoruz. Her şeyi göz önünde bulundurmak lazım. Kamyonculara yardımcı olunması lazım. Geçen sene kasko, trafik sigortası 10 liraydı, bu sene 25 lira. Devlet yetkilileri sesimizi duysun' ifadelerini kullandı. MELTEM KARAKAŞ
Editör: TE Bilisim