Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), öğrencilerin okul kütüphanelerinden daha etkin yararlanmasını ve kitap okuma alışkanlığını hayatın geneline yaymasını hedefleyen “Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği Uygulama Kılavuzu”nu hazırladı.

Bakanlığa bağlı resmi, özel örgün ve yaygın eğitim kurumlarında oluşturulan okul kütüphanelerinin kuruluş, işleyiş ve personeline ilişkin esasları kapsayan yönetmelik, 23 Kasım 2024’te Resmî Gazete’de yayımlanmıştı. Uygulama kılavuzu ise bu yönetmeliğin uygulanmasını desteklemek, kütüphaneden sorumlu öğretmenlere rehberlik etmek ve okul topluluklarında okuryazarlık kültürünü yaygınlaştırmak amacıyla hazırlandı.

Öğrenciler, öğretmenler ve aileler için rehber

Kılavuz, öğrencilerin yanı sıra öğretmenler ve aileleri de kapsıyor. “Genel esaslar”, “Kitap kazandırma süreç ve yöntemleri”, “Etkinlik önerileri”, “Okul türü ve alanlara yönelik seçki oluşturma”, “Tüm branşların kütüphane etkinliklerine dahil edilmesi” ve “Kitap okumanın okul başarısına etkisi” gibi bölümler içeriyor. Öğretmenler için “başucu kılavuzu” niteliği taşıyan belge, öğrencilerin kütüphane okuryazarlığını geliştirmeyi, etkin okur kimliği kazandırmayı ve yaşam boyu sürecek okuryazarlık kültürünü oluşturmayı amaçlıyor.

10 temel okuryazarlık becerisi hedefleniyor

Kılavuz kapsamında öğrencilerin kütüphanelerde kazanacağı beceriler arasında kütüphane, bilgi, görsel, veri, dijital, finansal, sürdürülebilirlik, vatandaşlık, kültür ve sanat okuryazarlığı yer alıyor. Kitap seçkileri öğrencilerin yaş ve gelişim düzeylerine göre belirlenecek ve süreçte öğretmen, okul yönetimi ve veliler aktif rol alacak.
Okullarda kurulacak “Seçim ve ayıklama komisyonu” ile kütüphaneye kazandırılacak kitaplar belirlenecek. Komisyon, ilçe milli eğitim şube müdürü, okul müdürü, kütüphaneden sorumlu öğretmen, zümre başkanları ve kütüphanecilik kulübü danışman öğretmeninden oluşacak. Kitaplar, Bakanlık kaynakları, satın alma, bağış ve değişim yoluyla temin edilecek.

Etkinliklerle kütüphaneler desteklenecek

Kılavuz, kitap bağışı kampanyaları, kitap fuarları, sosyal sorumluluk projeleri, kitap değişim günleri, dijital okuma etkinlikleri ve “Her yerde kitap okuyoruz” gibi uygulamalarla kütüphanelerin sürekli desteklenmesini öneriyor.

İlkokullarda masal, hikaye ve çocuk romanları; ortaokullarda gençlik romanları, bilim kitapları ve kültürel içerikler; liselerde klasikler, akademik kaynaklar ve biyografiler öneriliyor. Meslek liseleri, imam hatip, güzel sanatlar ve spor liseleri için de alanlara özel kaynaklar kütüphanelere kazandırılacak.

Kütüphane kullanımının ders başarısına etkisi raporlanacak

Yıl sonunda okul yönetimi ve öğretmenler, öğrencilerin kütüphane kullanım verileri ve etkinlik katılımı üzerinden ders başarısı ve davranış süreçlerine etkileri hakkında rapor oluşturabilecek. En çok kitap okuyan öğrenciler ise ödüllendirilerek teşvik edilecek.

Her 100 çocuktan 5'inde kekemelik görülüyor
Her 100 çocuktan 5'inde kekemelik görülüyor
İçeriği Görüntüle

MEB, kılavuzun etkin uygulanması için okul kütüphanelerinden sorumlu öğretmenlere yönelik çevrim içi toplantılar düzenleyecek. Tüm illerde gerçekleştirilecek toplantılar, öğretmenlerin kılavuzu etkin şekilde kullanmasını sağlayacak.

Kaynak: HABER MERKEZİ