Önceki gün gazetemizin manşetinde yer alan habere göre bir vatandaş, kendisini yetkili servis gibi tanıtan kişiler tarafından dolandırılmış, bir yandan maddi kayıp yaşarken diğer yandan da buzdolabının arızası giderilmemişti.
İNTERNETTEN İLAN
TÜKODER Şube Başkanı Av. Murat Kalkan, öncelikle derneğe başvuruda bulunan tüketicinin yaşadığı mağduriyeti aktararak, 'Tüketicimiz garanti süresi dolmuş, arıza yapan buzdolabını tamir ettirmek için internet üzerinden verdiği ilan ile kendisini A markasının yetkili servisiymiş gibi gösteren firmaya ulaşmıştır. Belirtilen firma çalışanları buzdolabının şu problemi var diyerek ilk etapta 900 TL gibi bir tamir bedeli çıkartmış, ancak birkaç gün sonra tüketicimiz probleminin çözülmediğini firmaya iletmiştir. Tüketicimizin beyan ettiği üzere firma, 8-9 kere buzdolabının şurasında arıza var değişmesi gerekiyor burasında şu var diyerek tüketicimizden toplamda bin 800 TL'ye yakın para talep etmiş ancak tüketicimizin sorunu çözüme kavuşmamış, buzdolabı ilk halinden daha kötü bir konuma gelmiştir. Tüketicimiz yaptığı araştırmadan sonra bu firmanın A markasının yetkili servisi olmadığını da öğrenmiştir' ifadelerini kullandı.
DOLANDIRICILIK SUÇU
Konunun hem ceza hem de tüketici hukukunu ilgilendirdiğini belirten Kalkan, 'Ceza hukuku açısından aldatma kastı ile kendisini başka vasıflar adı altında tanıtarak para veya menfaat sağlayan kişiler dolandırıcılık suçu kapsamında yargılanmaktadır. Hele ki meslek ve sanat icra eden kişilerin dolandırıcılık fiilinde bulunmaları halini, kanunumuz ağırlaştırma nedeni olarak görmüştür. Tüketicilerimiz bahsettiğimiz örnekteki gibi bir durum ile karşılaştıklarında ikametlerine en yakın karakola ya da Savcılık makamına başvurarak firma yetkilileri hakkında suç duyurusunda bulunabilirler. Firma yetkilileri hakkında bir ceza soruşturması veya ceza kovuşturması başlatıldığında firma yetkilileri, ceza indirimi alabilmek adına tüketicilerimizin zararlarını gidermeye çalışabilirler ve tüketicilerimizin mağduriyetinin önüne geçilmiş olur' şeklinde konuştu.
EVRAK TALEP EDİLMELİ
Bir diğer yoldan bahseden Kalkan, 'Tüketici hukukunu ilgilendirmekte, sağlanan hizmetin ayıplı olmasından kaynaklı olarak tüketicilerin uğramış olduğu zararlar Tüketici Kanunu uyarınca koruma altında olacaktır. Örneğimizde olduğu gibi, firmanın kendisini yetkili servismiş gibi tanıtması hizmetin başlı başına ayıplı başladığını, orijinal parça kullanılmaması hizmetin devamı açısından ayıbı, buzdolabının tamir olmaması ise hizmetin ayıplı sonlandırıldığını gözler önüne sermekte, Tüketici Kanunun ayıplı hizmete ilişkin tanımış olduğu seçimlik hakların bir kısmından tüketicilerimizi faydalandırarak zararlarının giderilmesine olanak sağlamaktadır. Ancak, tüketicilerimiz şunu unutmamalıdır; hizmet aldıkları firmalardan, mutlaka servis kayıt formları ile yaptıkları ödemelere ilişkin evrakları talep etmeli, Tüketici Hakem Heyetlerine başvuruları esnasında dilekçelerine bu evrakları eklemelidir' dedi.
RUHSAT İPTALİ YAPILABİLİR
Aldatıcı ve yanıltıcı reklam veren firmalar hakkında e-devlet üzerinden şikayette bulunulabileceğini belirten Kalkan, 'Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde oluşturulan Reklam Kurulu haksız ve aldatıcı reklam veren firmalar hakkında para cezası müeyyidesiyle birlikte, işletme ruhsatlarının iptaline kadar yaptırımlar uygulayabilmektedir. Aynı şekilde kendisini yetkili servismiş gibi tanıttığı markanın yetkili birimlerine, durum iletilerek Fikri Mülkiyet hukuku kapsamında o Markanın da harekete geçmesine katkı sağlayabilirsiniz. Tüketicilerimize tavsiyemiz, bilinen ve piyasada güven sağlamış firmalardan hizmet almaları, reklamlara fazla itibar etmeden gerekli araştırmaları yaparak sorunlarına çözüm aramalarını tavsiye ederiz' şeklinde konuştu. HM
Editör: TE Bilisim