İçişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu, Türkiye Belediyeler Birliği (TBB) ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) iş birliğiyle yürütülen Sivil Toplum Projesi kapsamında düzenlenen Sivil Katılım Zirvesi’ne Eskişehir Büyükşehir Belediyesi ev sahipliği yaptı. Haller Gençlik Merkezi’nde gerçekleştirilen zirveye Vali Yardımcısı Dr. Hasan Çiçek, Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı Avrupa Birliği İşleri Uzmanı Mehmet Ömürbek, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır, Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun ile Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu, proje paydaşlarının, kamu kurumlarının ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri katıldı. Projenin pilot illerinden birinin Eskişehir olduğu vurgulanan zirvede, 3 yıllık süreçte Çanakkale, Manisa, Mersin, Gaziantep, Elazığ ve Trabzon’da yürütülen çalışmalar kısa bir film ile aktarıldı.

ÖRNEK OLUYOR

Filmin ardından kürsüye çıkan Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı Avrupa Birliği İşleri Uzmanı Mehmet Ömürbek, bakanlıklar ve merkezi kuruluşlarla yürüttükleri projelerden bahsetti. 2002 yılından bu ya a yaklaşık 10 milyar Euro’luk bir AB finansmanının ülkemize tahsis edildiğini belirten Ömürbek, “900’ün üzerinde program uygulandı. Bu programlar çerçevesinde de 25 binin üzerinde hibe projesine destek verildi” dedi. Ömürbek, Eskişehir’de hayata geçirilen sivil katılım mekanizmalarının, deprem bölgesinde yürütülen yeni çalışmalara da örnek teşkil ettiğini ifade etti.

GÜÇLÜ BİR KÖPRÜ

Konuşmasında Eskişehir’in tarihi, kültürel ve akademik yapısına vurgu yapan Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu Sivil Toplum ve Temel Haklar Program Yöneticisi İpek Seda Geçim Bakır, Porsuk Çayı, Odunpazarı Evleri, lületaşı geleneği ve üniversiteleriyle şehrin katılımcı ve yenilikçi bir merkez haline geldiğini söyledi. Sivil katılımın demokratik yönetimlerin temel unsuru olduğuna dikkat çeken Bakır, vatandaşlar, kamu kurumları, yerel yönetimler, sivil toplum ve özel sektörün birlikte hareket etmesinin önemine dikkat çekti. Bakır, katılımın, farklı kesimleri ortak bir gelecek etrafında buluşturan güçlü bir köprü olduğu vurguladı.

TÜM BELEDİYELERE MODEL

Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreter Yardımcısı Ulaş Altun, yerel yönetim vizyonunu uluslararası standartlara taşımaya yönelik büyük ölçekli projeleri sahada eş zamanlı olarak yürütmeye devam ettiklerini söyledi. TBB tarafından hayata geçirilen çalışmalardan biri olan PACE Projesi ile afet bölgelerinde kamu hizmetlerinin daha dirençli ve sürdürülebilir şekilde sunulması hedeflediklerini anlatan Altun, Eskişehir Sivil Katılım Görev Gücü koordinasyonunda “dirençli şehir” ve “erişilebilir-kapsayıcı şehir” temalarında önemli çalışmalar yürütüldüğünü vurguladı. Eskişehir’de ortaya konulan iş birliği modelinin yalnızca yerel düzeyde kalmaması gerektiğini söyleyen Altun, modelin tüm belediyeler için uygulanabilir bir standarda dönüştürülmesini amaçladıklarını ifade etti.

KAĞIT ÜZERİNDE KALMADI

Eskişehir’de yaşayan ve fikrini sunmak isteyen herkesin toplandığı kent konseylerinin çalışmaya büyük katkı sunduğunu ve bu doğrultuda stratejik bir plan çıktığını söyleyen Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Ünlüce, “Toplam 3 adet stratejik hedef belirlendi ve bunun alt faaliyetleri belirlenerek bir yol yüründü ve biz hem stratejik planımızı yaparken hem 2026 hedeflerimizi ortaya koyarken bu çalışmadan çok faydalandık” dedi. 2026’nın Eskişehir için özel bir yıl olduğunu kaydeden Ünlüce, “2026 yılını Eskişehir yılı olarak ilan ederken aynı zamanda sivil katılım görev gücüne de çok güvendik. Bu çalışmalar bizim için kağıt üzerinde kalmadı, bütün şehrin sahiplendiği ve bu sahiplenmeden de şehrimizde kalıcı kurumsallaşan yapıların oluştuğu bir çalışmaya dönüştü. Bu nedenle biz bu çalışmanın içinde olmaktan gurur duyduk” şeklinde konuştu.

IŞIK TUTACAK

Eskişehir’in dengeli kalkınan bir şehir olmasını istediklerini kaydeden Ünlüce, “Çünkü Eskişehir tam da Anadolu’nun kalbinde, bozkırın ortasında bir yıldız gibi parlarken hemşehrilerine şunu vaat ediyor: Ben sadece gençlik şehri olmayacağım, ben sadece emekli şehri olmayacağım, ben sadece bir sanayi şehri olmayacağım, ben sadece tarımın yapıldığı bir şehir olmayacağım, ben her yönüyle gelişen, her yönüyle kalkınan, büyüyen demiyoruz, kalkınan diyoruz çünkü biz nüfusun aşırı arttığı, kontrolsüz arttığı bir şehir de olmak istemiyoruz, o yüzden kaliteli göçe, nitelikli göçe de önem veriyoruz ve bütün yönleriyle, bütün zenginlikleriyle dengeli kalkınan bir şehir olmayı vaat ediyoruz tüm Türkiye’ye. Bu çalışmaların burada kalmayacağına, geleceğe taşınacağına ve gelecek yıllarda da bu katılım gücünün, bu vizyonun önümüzdeki bütün çalışmalara da ışık tutacağı inancıyla hepinizi selamlıyorum” ifadelerini kullandı.

İŞ BİRLİĞİ KÜLTÜRÜ

Eskişehir'in kamu sivil toplum iş birliği konusundaki birikimi ve şehrin tüm dinamiklerinin ortak çalışma kültürüne açık olduğundan bahseden Vali Yardımcısı Dr. Hasan Çiçek, “2023 yılı Ocak ayında başlayan bu süreçte Eskişehir'in sivil katılım vizyonu adım adım şekillendirildi. Hazırlanan Eskişehir sivil katılım stratejisi ve eylem planı ile belirlenen geniş bir yelpaze toplumun istifadesine sunuldu. Bu masada kalan, tasarım ya da kağıt üzerinde kalan bir proje ya da uygulama değildir. Bu pratiğe kavuşan, günü ve zamanı geldikçe dinamik bir şekilde güncellenen ve aktive edilen bir süreçti, bir yol haritasıydı. Bu yol haritasının somut meyvelerini bu şekilde, bu toplantı salonunda idrak etmek hepimizi mutlu ediyor” dedi. Projenin en kıymetli mirasının iş birliği kültürü oluşturması olduğunu belirten Çiçek, “Kurumlar proje yaparken, uygularken, oluştururken temel anlamda kendi görev alanlarına giren alanlarda proje yapıp hayata geçirmeye çalışmaktadırlar. Ama burada sivil toplumun, yerel yönetimin ve devlet organlarının katılımıyla beraber oluşan iş birliği kültürü geleceğe ışık tutmaktadır. Bu kurumlar artık projelerini sadece tek başına değil, birlikte yapıp, birlikte uygulayıp ve birlikte sahip çıktıklarına da şahitlik etmekteyiz” şeklinde konuştu.

Eskişehir'de polikliniğin dış cephesine sıkıştı: Ekipler seferber oldu!
Eskişehir'de polikliniğin dış cephesine sıkıştı: Ekipler seferber oldu!
İçeriği Görüntüle

PLAKET VERİLDİ

Konuşmaların ardından Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Sivil Katılım Projesi Proje Yöneticisi ve Baş Teknik Danışmanı Neslihan Cankara, projeye ilişkin bir sunum gerçekleştirdi. Sunum sonrası Sivil Katılım Görev Gücü üyelerine plaket takdim edildi.

PANEL DÜZENLENDİ

Zirve Sivil Katılım Projesi Yöneticisi ve Baş Teknik Danışmanı Sayın Neslihan Cankara moderatörlüğünde, Türkiye Kent Konseyleri Birliği ve Eskişehir Kent Konseyi Başkanı Ahmet Kapanoğlu, Anadolu Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Emrah Ayhan, Mamure Mahallesi Muhtarı İnci Ülüğ ve Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler Dairesi Başkanı Selim Öztop’un konuşmacı olduğu "Katılım Hikâyeleri ve Eskişehir Sivil Katılım Ruhu" paneli ile son buldu.

Kaynak: HABER MERKEZİ