Son yıllarda aileler, çocuklarının güvenli bir şekilde okula gitmeleri için okul servislerini tercih ediyor.
Geçtiğimiz yıl okul servislerinde yaşanan olaylar, hatalar, ihmaller artık çocukların yaşamlarını tehdit etmeye hatta ölümlere yol açmaya başladı.
Bir süre önce 3 yaşındaki Alperen'in unutulduğu okul servisinde yaşamını yitirmesinin ardından üç bakanlık, okul servisleri için yeni düzenleme yapma kararı almıştı.
İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı F. Betül Sayan Kaya, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan'ın katıldığı toplantının ardından 25 Ekim 2017 tarihinde yayımlanan Okul Servis Araçları Yönetmeliği hepimizi çok sevindirmişti.
Ancak velilerin sevinci uzun sürmedi ve 'her nedense' yönetmeliğin uygulanması bir yıl ertelendi.

BİR YIL DAHA ERTELENDİ…
2019-2020 eğitim öğretim döneminin açılmasına günler kala, Okul Servisleri Yönetmeliğinin bazı maddelerinin uygulanması 'bir yıl daha' ötelendi. Buna göre;
  • Okul servis araçlarında her çocuk için üç nokta emniyet kemeri ve gerekli koruyucu tertibat bulundurulması.
  • Okul servis araçlarında tüm koltukları görecek şekilde, iç ve dış kamera ile kayıt cihazı bulundurulması.
  • Okul servis araçlarında iç mekanı gösteren beyaz cam dışında cam kullanılmaması gibi önemli yönetmelik maddelerinin uygulanması koşulu 3 Eylül 2020'ye kadar uzatılarak bu öğretim yılında da uygulanmayacak.

OKUL SERVİSLERİ İHMÂLE GELMEZ…
Yeni bir eğitim yılına başlamak üzere olduğumuz bu günlerde yaşanan sorunların çıkış noktalarını tüm yetkililerin gözden geçirmesi çocuklarımız açısından yararlı olacaktır.
  • Velilerin servis taleplerinin hızla artması, servis taşımacılığı yapan şirketlerde servis aracı ve sürücüsü bulma sıkıntısı yaratıyor. Bu durum okulların ve şirketlerin sürücüler konusunda daha seçici olma şansını azaltıyor.
  • Servislere olan aşırı talep nedeniyle her türlü denetimden uzak 'korsan' okul servislerinin çoğalması ciddi sorunlara yol açıyor.
  • Okul yöneticilerinin, parasal suçlamalar ve servis şikayetleri nedeniyle okullarında öğrenci servis işine girmemeleri kontrolsüzlük ve başıboşluğu artırıyor.
  • Kayıt dönemlerinde okul bahçesine konulan bir masa ve bir sandalye ile 'kontrolsüz' okul servis kayıtları yapılıyor. Böylece okul yönetimleri 'okul servisleri ile bizim ilgimiz yok' diyerek sorumluluk almıyorlar.

VELİLERİN DE SORUMLULUKLARI VAR..
  • Velilerin doğrudan pazarlık yaparak anlaştığı servisler diğer servislere göre daha ucuz olduğu için veliler tarafından tercih ediliyor. Ancak bu durumdaki servislere çok fazla sayıda öğrenci alındığı ve hiçbir yönetmelik kuralına uyulmadığı için veliler kendi elleri ile çocuklarını tehlikeye atmış oluyorlar.
  • Yoğun servis talebi nedeniyle, araç sahiplerinin birbirine yakın zaman diliminde birden fazla okul ve iş yeri ile anlaşmaları ciddi sorunlar yaratıyor. Bu durumda sürücüler her yere yetişebilmek için 'aşırı hız' yapıyor, çocuklar evlerinden çok erken ya da çok geç alınıyor.
  • Servis kullanan öğrencilerin okul servislerinden güvenli alanda indirilmedikleri, biniş ve inişlerinde görevlilerin refakat etmedikleri gözleniyor.
  • Servis görevlilerinin yeterince eğitimli, deneyimli olmayışları servislerde akran zorbalığı başta olmak üzere birçok etik ve ahlaki sorunu ortaya çıkarıyor.
  • Öğrenci velilerinin servislere yönelik endişelerinden kurtulmaları için; servislerin; gerek servis şirketleri, gerek okul yöneticileri ve gerekse yetkili kurumlar tarafından düzenli olarak eğitilmeleri ve denetlenmeleri gerekiyor.
İki yıl önce hazırlanan ve çocuklarımızın güvenli bir şekilde okullarına gidip gelmelerini düzenleyen Öğrenci Servisleri Yönetmeliğinin tam olarak uygulanması iki yıldır kimler tarafından ve neden erteleniyor?
Hangi gerekçe çocuklarımızın can güvenliğinden daha önemli olabilir ki?