Kemal Aydoğmuş

EOSB’YE TRAMVAY...

10 Haziran 2020 00:52
A
a
Dün öğlen saatlerinde, haber sitelerine Sanayi Odası'nın bir açıklaması düştü...
ESO Başkanı Celalettin Kesikbaş imzasıyla yayınlanan açıklamada;
Eskişehir Organize Sanayi Bölgesi ile Kobi Osb, Estim, Emko, Teksan Tornacılar ve Oto Galericiler sanayi sitelerine tramvay ulaşımının sağlanması isteniyor...
Açıklamanın ayrıntısını gazetede okuyabilirsiniz...
ESO, bu açıklamayı yaparken,
Bir ön fizibilite raporu da hazırlamış ve kendi sitelerine koymuşlar...

***

Eskişehir Organize Sanayi Bölgesi’ne (EOSB) tramvay hattı götürülmesi meselesi,
Eskişehir şehir içi toplu ulaşım sisteminin “raylı sisteme” dönüştürülmesine karar verilmesiyle hemen hemen aynı döneme rast gelir...
Bu öneri, ESO’dan değil, Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen’den gelmiş ancak dönemin ESO Başkanı Savaş Özaydemir ve yönetimi tarafından karşılık bulmamıştır...
Yılmaz Büyükerşen bu öneriyi,
Zaman zaman gündeme getirmiş olsa da, olumlu bir karşı yanıt gelmemiş ve şehir içi hatlar etap etap devreye girerken, EOSB bu avantajdan mağdur kalmıştı, daha doğrusu mağdur bırakılmıştı...
Bu açıdan baktığımızda,
Celalettin Kesikbaş ve yönetiminin bu kararının önceki yönetimin kararının tam tersi olduğunu söylemeliyiz...
Aynı zamanda, bu projenin mutlaka hayata geçmesi gerektiğini de...
Tramvay talebi hakkında ESO fikrini ortaya koymuş olsa da,
Başta EOSB Başkanlığı ile diğer sanayi siteleri yönetimlerinin görüşleri de önemli...
Gerek ülkenin, gerekse belediyelerin ekonomilerinin sıkıntılı olduğu bir dönemde olduğu göz önüne alınırsa, kısa vadede gerçekleşmesi ne kadar mümkün onu bilemeyiz ancak üzerinde fikir birliğine varılan bir projenin hazırlanması da az iş değil doğrusu...
Bence projenin can alıcı noktası,
Finansman ayağı olacaktır...
Önümüzdeki günlerde tarafların konuyla ilgili görüşleri gündeme gelecek ve daha net şeylerden söz etmek mümkün olacaktır...

***

Burada başka bir noktaya değinmek istiyorum...
Öyle sanıyorum ki,
Eskişehir’deki raylı toplu ulaşım sisteminin gerekliliği ve avantajları konusunda,
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi’nin dışında ilk kez bir kurum “olumlu” görüş belirtiyor ve bunu kendi sitesinde de resmen teyit ediyor...
ESO’nun hazırladığı Ön Fizibilite Raporunda “raylı ulaşım sisteminden” bakın nasıl söz ediliyor...
---Günümüzde hızlı kentleşme, yoğun nüfus artışı, hava kirliliği ve enerji sıkıntısı; beraberinde ulaşımı en önemli sorunlardan biri haline getirmiştir.
---Bu durum kullanıcı gereksinimlerine göre tasarlanmış, enerji verimi yüksek, çevreye zarar vermeyen, sessiz, konforlu toplu ulaşım araçlarının kullanımını gündeme getirmiş ve toplu taşıma araçlarının en önde geleni olan raylı ulaşım sistemine geçiş zorunlu hale gelmiştir.
---Kent içi raylı ulaşım sistem seçimini belirleyen en önemli kriter öngörülen yolcu kapasitesidir.
---Karayolu altyapısını kullanan toplu taşıma türleri, yolcu kapasitesinin belli bir düzeyi aştığı ulaşım hatlarında yetersiz kalmaktadır.
---Özelikle büyük kentlerde yolcu kapasitesinin aşıldığı alanlarda raylı toplu taşıma sistemleri gündeme gelmektedir.
---Hızlı kentleşme, sanayileşme ve nüfus artışının beraberinde getirdiği sorunlar doğal olarak ulaşım sektörüne de yansımaktadır.
---Kentleşme oranı toplumun ekonomik ve sosyal gelişmişliğinin bir göstergesi olarak görülebilir.
---Ancak planlı kentleşme; mevcut altyapısıyla bir bütündür.
---Bu nedenle ulaşım ve trafikle ilgili yapılacak planlamalar ve çözüm önerileri de bir bütünlük içerisinde olmalıdır.
---Karayolu ağı gelişmemiş, buna karşılık özel oto kullanımının yüksek olduğu kentlerde trafik sıkışıklığı, gürültü, hava kirliliği gibi olumsuz etkileri ortadan kaldırmak için kent içindeki yolcu talebinin büyük bir kısmının toplu taşıma sistemleri ile karşılanması gerekmektedir.
---Birçok büyük şehirdeki uygulamalar, raylı taşıma sistemlerinin yoğun trafik ile baş edebilmenin tek yolu olduğunu ortaya koymuştur.
---Bu anlamda raylı ulaşım; şehir içi ve şehirlerarası hızlı toplu taşıma sistemlerinin modern, hızlı, ekonomik, çevreci, konforlu ve güvenli şeklidir.
---Hafif raylı sistem araçları ile taşınan yolcu sayısı fazla olduğu için şehir içindeki trafik sıkışıklığı önemli ölçüde azalacaktır.
öööööö  öööööö
Şimdi de raporun bir başka bölümünden söz edelim...
---Kent içi toplu ulaşım Büyükşehir Belediyesi’nin yetki ve sorumluluğundadır.
---Toplu ulaşım hizmetleri hat ve güzergâhlarının birbirini tamamlaması için, otobüs ile tramvayda ulaşım hizmet bütünlüğü sağlanmıştır.
---Tüm toplu taşıma araçlarında bilet yerine geçen 'Eskart' adlı elektronik kart, Eskişehir ulaşımının bütünlüğünü sağladığı gibi ulaşımı hızlandırmaktadır.
---Belediye otobüsleri vasıtasıyla şehrin hemen her yerine ulaşım sağlanabilmektedir.
---Belediye otobüslerinden aynı biletle 60 dakika içinde aynı yöne giden tramvaya ücretsiz aktarma da mümkündür.
---Bu sayede toplu taşıma araçları ile tek biletle şehrin her yerine ulaşım mümkündür..
---Bu konuda en yetersiz kalan nokta Eskişehir OSB’ye ve çevre sanayi sitelerine olan toplu taşımadır.

***

---Eskişehir, Ulaştırma Ana Planını belediye meclisinde onaylanarak yürürlüğe koyan ilk kentlerden biridir.
---Hazırlanan ulaşım planıyla yeni bir toplu taşıma sistemi, karayolu ağı, kavşaklar ve otoparklar önerilmiştir.
---Eskişehir Büyükşehir Belediyesi ulaşım ana planı ile uyumlu kentte modern bir tramvay sisteminin inşa edilmesi için 9 Mayıs 2002 tarihinde bir yapım ve temin sözleşmesi imzalamıştır.
---Proje 20 ay gibi çok kısa sürede tamamlanmıştır.
---2004 yılı Uluslararası Taşımacılıkta yılın Hafif Raylı Sistem Ödülünü kazanan ESTRAM, 24 Aralık 2004 tarihinde işletime açılarak Eskişehir Halkının hizmetine sunulmuştur.
---2004 yılında işletmeye başlayan tramvay sistemi ile diğer lastik tekerlekli toplu taşım sistemlerinin entegrasyon projesi gerçekleştirilmiştir.
---Kent merkezinden geçen tramvay sistemini (ESTRAM) besleyecek şekilde otobüs ve minibüs güzergâhları belirlenmiştir.
---Merkezdeki araç yoğunluğu azaltılarak, alışveriş yerlerinin yoğun olduğu büyük caddeler ağırlıklı olarak yayalara ayrılan yürüme alanları oluşturulmuştur....

***

Bu saptamalar, ESO'nun raporundan alındı...
Raporda yer alan ifadeler, gerçekten de Büyükşehir Belediyesi ve yetkilileri dışında ilk kez dile getiriliyor...
Eninde sonunda...
 
1000
icon
Nurullah 11 Haziran 2020 15:01

daha şehirdeki çalışmalar bitmedi 2 yılı geçti hala uzatma hatları bitecek. otogarda makas çalışmaları 5-6 aydır aynı nokta

1 0 Cevap Yaz
alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat


Eskişehir haberleri ve Eskişehirspor haberleri için gerçek kaynağınız Son Haber Gazetesi