Türkiye, demir yollarında millileşme hamlesinde tarihi bir dönemece yaklaşıyor. 2026 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’na göre, önümüzdeki yıl saatte 225 kilometre hıza ulaşabilen ilk milli hızlı tren seti ile 9 adet milli elektrikli tren seti raylara indirilecek.

Raylı sistem araçlarının yerli imkanlarla üretilmesi, bakım ve onarım süreçlerinin de Türkiye’de yapılması hedefleniyor. Bu çerçevede Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayi AŞ (TÜRASAŞ) tarafından yürütülen yerli tasarım ve prototip çalışmaları tamamlanmak üzere.

Sındırgı’da deprem fırtınası sürüyor: Gece 4.1 büyüklüğünde deprem
Sındırgı’da deprem fırtınası sürüyor: Gece 4.1 büyüklüğünde deprem
İçeriği Görüntüle

RAYLI SİSTEMLERDE YERLİLİK ORANI ARTACAK

Programda, kamu alımlarının yerli üretimi destekleyecek biçimde kullanılacağı, AR-GE ve tasarım çalışmalarının teşvik edileceği vurgulandı.
Orta vadede hem demir yolu hem de kent içi ulaşımda kullanılacak araçların tamamen yerli üretim olması hedefleniyor. Ayrıca mahalli idarelerin de bu sürece dahil edilerek yerli raylı sistem araçlarının tedarikinde finansal destek mekanizmaları oluşturulacak.

TÜRASAŞ’TAN 30 YENİ LOKOMOTİF

Yerli üretim çalışmaları kapsamında TÜRASAŞ, 30 adet milli elektrikli anahat lokomotifi üretimini de üstlenecek. Ayrıca, “Coco Aks Tertibatlı Milli Lokomotif Platformu Projesi” ile demir yolu bakım araçlarının prototipleri de geliştirilecek.
Söz konusu projelerle Türkiye, sadece yolcu taşımacılığında değil, bakım, onarım ve yük taşımacılığında da kendi teknolojisini kullanacak.

SAKARYA’DA 15 BİN METREKARELİK ÜRETİM ÜSSÜ

Milli Hızlı Tren projesi kapsamında TÜRASAŞ Sakarya Bölge Müdürlüğü bünyesinde Milli Elektrikli Hızlı Tren Seti İmalat ve Test Fabrikası kuruluyor.
15 bin metrekare kapalı alana sahip olacak fabrikanın, yılda 12 hızlı tren seti üretim ve test kapasitesi bulunacak. Fabrikanın faaliyete geçmesiyle birlikte, ekonomiye yıllık yaklaşık 3,5 milyar lira katkı sağlanması bekleniyor.

SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM VE ENERJİ VERİMLİLİĞİ

Programda, ulaştırma ve lojistik sektöründe çevresel etkilerin azaltılması ve enerji verimliliğinin artırılması amacıyla demir yolu ve deniz yolu taşımacılığının önceliklendirileceği belirtildi.
Devam eden elektrifikasyon projeleriyle uyumlu şekilde, elektrikli çeken araç sayısının artırılması planlanıyor.

Kaynak: HABER MERKEZİ