Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Sanayi Veritabanı verileri esas alınarak yapılan çalışma doğrultusunda Sanayinin Liderleri açıklandı. Çalışma kapsamında 90 binden fazla üreticinin 4 bin farklı ürününe dair üretim kapasiteleri incelendi.
Eskişehir 54 ürünün üretiminde lider, 55 üründe ikinci, 67 üründe ise üçüncü sırada.
Üretim Kapasitesi Artan Sektörler Belirlendi
TOBB Sanayi Veri tabanıdahilinde 2020 ve 2021 verileri kıyaslanarak üretim kapasitesi artan ürünler ve sektörler belirlendi. Devamında illerin üretim kapasiteleri tespit edilip karşılaştırıldı. Eskişehir'deki sanayi kuruluşları 54 ürünün üretiminde Türkiye birincisi.
Eskişehir Sanayi Odası Başkanı Sayın Celalettin Kesikbaş konuyla ilgili yaptığı değerlendirmede, 'Bu yıl üretim ve ihracatta başarılı bir performans sergilemeye devam ediyoruz. Pandemi ve sonrasındaki tüm olumsuzluklara rağmen sanayicimiz üretimde hız kesmiyor. Kapasitemizi artırmak için yeni yatırımlara giriyoruz. Elbette önümüzü daha net görmemiz için enflasyonist ortamın giderilmesi başta olmak üzere talep ve beklentilerimiz de var' dedi.
176 ÜRÜNÜN HER BİRİNİN ÜRETİMİ YAPILIYOR
Eskişehir, 176 ürünün her birinde sahip olduğu üretim kapasitesiyle ilk 3 şehirden biri durumunda. Kentimiz elektrikli ev aletleri, motorlu kara taşıtları ve parçaları, demiryolu lokomotifleri ve vagonlarının imalatı, soğutma ve havalandırma ekipmanları, hava taşıtları ve bunlarla ilgili makinelerin imalatı, fırın ve ocak imalatı, seramik, gıda imalatı, metal işleme, plastik ürün imalatı, gıda ve paketleme makineleri, inşaat malzemeleri ve madencilik başta olmak üzere birçok sektörde lider konumda.
Toplamda 54 ürünün üretim kapasitesinde Eskişehir'deki sanayi kuruluşları Türkiye birincisi. Yine 55 üründe ikinci, 67 üründe üçüncü sırada. Değerlendirmeye alınan toplam 3 bin 926 üründen 176'sında Eskişehir'deki sanayi kuruluşları önemli bir kapasiteye sahip.
Kesikbaş, 'Bu önemli bir tespit. Lider olduğumuz alanlarda uzmanlaşmamızı ve teknolojimizi artırmamız gerektiğini düşünüyoruz. Bunu bir kümelenme ve kalkınma modeli olarak kullanmak son derece kritik. Gelecek planlarımız ve yatırımlarımız için aslında bize yol gösterecek ve ışık tutacak bir değerlendirme. Eskişehir Sanayi Odası ve kentimizin gelişiminde rol oynayan aktörlerin bu büyük veriyi mutlaka dikkate alması gerektiğini düşünüyorum. Bu program, sanayi kapasite raporları verileri baz alınarak hazırlanmış. Kapasite raporlarımızla sanayicilerimizin makine parklarını, istihdam bilgilerini, üretim ve tüketimlerini kayıt altına alabiliyoruz. Bu bizim ve ülkemiz için çok değerli bir bilgi. Yeni ve stratejik yatırım kararlarının alınması noktasında son derece yol gösterici bir program. Potansiyel yatırımcılara ışık tutabilecek önemli bir referans kaynağı. Şehirlerin hangi sektörlerde öne çıktıklarını ve kümelenme oluşumuna gittiklerini görebilecekleri, buna göre de hangi alanlarda yatırım için avantajlı olduklarını tespit edebilecekleri bir sistem'dedi.
* * *
Böylesine önemli başarıya imza atan Eskişehirli sanayicilerimizi kutluyorum.
Geçmişte birileri, 'Eskişehir Organize Sanayi Bölgeleri arasında en büyük alana sahip ama içi boş' diye Eskişehirli sanayicileri tanımadan, Eskişehirli sanayicilerin ne imalatları gerçekleştirdiklerini bilmeden eleştirirlerdi.
TOBB Sanayi Veritabanı verileri esas alınarak yapılan çalışma doğrultusunda Sanayinin Liderleri arasında Eskişehirli sanayicilerin elde ettikleri bu büyük başarı Eskişehirliler olarak hepimizi gururlandırdı.
Sanayi Odası Başkanı Celalettin Kesikbaş'ın özellikle vurguladığı 'Bu önemli bir tespit. Lider olduğumuz alanlarda uzmanlaşmamızı ve teknolojimizi artırmalıyız' ifadesi çok önemli.
Bugünkü teknolojiyle 54 ürünün üretiminde lider olan Eskişehir sanayisi inanıyorum ki teknolojisini daha da artırdığında hem daha çok sayıda üründe hem de 2'inci ve 3'üncü olduğumuz ürünlerde de liderliği yakalayacağımıza inanıyorum.
* * *
Dünyadaki her iki uçaktan birine TEI parça üretiyor
Dünyadaki her iki uçaktan biri Eskişehir'in ve Türkiye'nin hatta dünyanın önemli kuruluşlarından birisi olan TUSAŞ (TEI) üretimi gerçekleştirilen parçaları ile uçuyor. Avrupa'daki tüm ülkelerin motor şirketlerine mal ve hizmet satıyor.
TEI'nin Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, 'Şu an havada 40 binden fazla uçak var. Dünyadaki her iki uçaktan biri TEI parçaları ile uçuyor. Bu da abartılmış bir ifade değildir. Avrupa'daki tüm ülkelerin motor şirketlerine mal ve hizmet satıyoruz' demiş.
TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, TEI Motor Sanayi Anonim Şirketi tarafından milli helikopterler, Gökbey, Atak 2, insansız hava araçları Aksungur, Akıncı, Anka, Bayraktar TB3 için motor ve güç sistemleri geliştirilmiş ve Milli Muharebe Uçağının yerli motor çalışmalarına devam ettiklerini de vurgulamış…
TEI'de Körfez ülkelerinin savaş uçaklarının motor bakımları da yapılıyor. Şu an itibariyle 50'ye yakın firmaya 45 farklı motor programı için 1500 parça sağladık. Dünya genelinde en büyük tedarikçi firma konumunda…
Genel Müdür Akşit, 'GENX-GE90 gibi devasa motorlara parça üretmek her yiğidin harcı değil. Parçaların toleransını tutturmak çok ciddi bir iş. F110, T700 motorları artık Türkiye'de üretiliyor. Milli Gemi'nin (MİLGEM) motorunu da Eskişehir'de üretiyoruz. Atak helikopteri güç parçalarını tamamen biz üretiyoruz. İlk yerli helikopter motoru T70'in seri üretimine 2018'de başladık. Şu ana kadar 60'tan fazla motoru üretip sevkiyatını tamamladık' demiş.
Anka ile ilk uçuşunu yapacak olan PD170 motorunun dünyadaki rakiplerine göre güçlü bir motor olduğunu ifade eden Akşit, 'Hiç gaz kesmeden 20 bin feete çıkabilmesiyle dünyada tek. İrtifa kabiliyeti en yüksek dizel motor ve aynı zamanda en az yakan motor. TJ 300 füze motorunu tasarladıktan sonra TÜBİTAK ile çalışarak kendimiz ürettik. İlk kanadı 2016 yılında döktük. Yine dünyada ilk defa katmanlı ithalat yöntemi ile motor yanma odası üretimini gerçekleştirdik. Türkiye'de ilk defa hassas titanyum dökümü ve nikel süper alaşım dökme teknolojilerini geliştirdik. Biz yapana kadar Türkiye'de paslanmaz çelik üretimi yoktu. 4 milyon dolarlık ciroya sahip bir firmayız. Sertifikalı özel yetenek proses yetkinliğinde dünya birincisiyiz. Mevcutta sözleşmeye bağlanmış siparişlerimi 6.6 milyar dolara ulaştı. Son 8 yılda 11 milli motor 1 yerli motoru üretip çalıştırdık' diyerek TEI'nin başarılarıyla haklı olarak övünmüş.
TEI'de hem pistonlu motorlar hem de jet motorlarının her türlüsünü üretecek teknolojik kabiliyete sahip. İnsansız hava araçlarının (İHA) pistonlu motorlara ihtiyaç duyduğunu İHA'lar için pistonlu motor üretimine de girdi. Şu anda 800 kişilil ar-ge ekibimizle hizmet veren TEI, Avrupa'daki bütün devletlerin uçak motor şirketlerine mal ve hizmet satıyor. Batı bloğunda olup da uçak motoruyla uğraşan mal ve hizmet satmadığı bir tek Japonların firması var.
NATO'nun Havadan Erken Uyarı ve Kontrol (AWACS) filosunun motorlarının bakımını da TEI yapıyor. 50'ye yakın uluslararası uçak motoruna parça üretip gönderiyor. Dünyanın en çok satan motorunun en büyük tedarikçisi…
* * *
Bir Eskişehirli olarak dünyanın önemli kuruluşları arasına girmeyi başaran TEI'nin genel müdüründen en alt biriminde görev yapan tüm çalışanlarını kutluyor ve gurur duyuyorum.
* * *
TEI'nin bu başarısını yazarken aklıma 2020 yılından önce bu tür başarılara imza atan Eskişehir'in bir diğer önemli kuruluşu TÜLOMSAŞ'ı hatırladım.
Yıllar önce yazdığım yazımın başlığı şöyle idi.
'TÜLOMSAŞ üretiyor Dünya izliyor'.
Yazımın özeti şöyle:
'İlk buharlı lokomotifi, ilk Türk otomobili devrimi ve ilk dizel lokomotifi başarı ile üreten TÜLOMSAŞ, her türlü Demiryolu çeken ve çekilen araçlarda milli ve yerli çözümlerle kendi markalarını oluşturarak ülkede ithal bağımlılığına son vermeye çalışmakta olan, tüm yöneticileriyle Raylı Sistemler sektöründe milli tasarıma sahip ürünleri geliştirerek üreten ve tüm dünyaya satan bir kuruluş olma vizyonu ile hız kesmeden yoluna devam eden bir kuruluş.'
2015 YILINDA TARİHİ REKOR
TÜLOMSAŞ, 2015 yılında 55 lokomotif üreterek, tarihinin en yüksek lokomotif üretim performansına ulaştı. Çeşitli tipte 250 vagon, 4 dizel jeneratör seti, 100 cer motoru üretimi, TCDD filosundaki 66 lokomotifin bakım, onarım ve revizyonuyla 287 cer motorunun onarımı yapıldı.
2003'te 65 milyon lira olan şirketin cirosunun ise 2015'te 399 milyon lira olarak, son 12 yılda şirketin satış cirosu bazında 6 kat büyüme elde edildi.
TÜLOMSAŞ tesislerindeki imalatların ülkemize ekonomik katkısı ise toplam 346 milyon lira oldu.
SANAYİDE ENERJİ VERİMLİLİĞİ YARIŞMASINDA
BİRİNCİLİK TÜLOMSAŞ'IN
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından 10 uncusu düzenlenen ve 11-12 Nisan 2019 tarihinde Enerji Verimliliği Forum ve Fuar etkinlikleri kapsamında gerçekleştirilen 'Sanayide Enerji Verimliliği Proje Yarışmasında'TÜLOMSAŞbirincilik ödülüne layık görülmüştü. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Enerji Verimli Endüstriyel Tesis (EVET) kategorisinde, bakanlığın veri tabanı 'Enerji Verimliliği Portalı'na kayıtlı olan ve enerji tüketim bilgilerini her yıl düzenli olarak gönderen, yaklaşık 20 işletmenin değerlendirildiği kategoride, TÜLOMSAŞ'ın enerji yoğunluğunu en çok azaltan işletme olduğu bildirilmişti. Bu kapsamda, TÜLOMSAŞ enerji yoğunluğunu 2010-2014 yılları arasında Referans Enerji yoğunluğuna (REY) göre son üç yılda (2015-2017) ortalama yüzde 44,4 oranında azaltarak 'Diğer Ulaşım Araçlarının İmalatı' alt sektörü içerisinde birincilik ödülü almıştı.
* * *
Türkiye'nin ve Eskişehir'in TEI ile birlikte önemli kuruluşlarının birisi olmasıyla övündüğümüz TÜLOMSAŞ,2020 yılının mart ayında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle TÜVASAŞ,ve TÜDEMSAŞ, 'Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii A.Ş.' adı altında birleştirilerek tek bir şirkete dönüştürüldü. Şirket kısaltması TÜRASAŞ olarak belirlenmişti.
Türkiye'nin milli hızlı treni üzerinde de çalışan TÜLOMSAŞ, TÜRASAŞ Bölge Müdürlüğüne dönüştürüldü, bu proje yattı. TÜRASAŞ Bölge Müdürlüğünde bugün ne üretiliyor bilen var mı?
Geçtiğimiz günlerde Demiryol-İş Sendikası Eskişehir Şube Başkanı Ramazan Uysal yaptığı bir açıklamada, TÜRASAŞ'ın, TÜLOMSAŞ döneminde fabrikada yapılan yedek parçaların artık taşeronlara yaptırdığını iddia etmişti.
Bu konuda TÜRASAŞ'tan 'iddia doğru değil' diye bir açıklama yapılmadı.
TÜLOMSAŞ gibi önemli bir sanayi kuruluşu yok mu edildi?
* * *

Altılı Masa'nın oy oranı yüzde 50
13-17 Mayıs tarihleri arasında 51 kentte yapılan son seçim anketine ana muhalefet partisi CHP ile İYİ Parti arasındaki fark damga vurdu. Yükselişte olan İYİ Parti, yapılan ankette yüzde 19'luk kesimin desteğini aldı. Aynı ankette ana muhalefet partisi CHP ise yüzde 24 bandında kaldı.
2023 seçimleri için geri sayım devam ederken anket şirketleri de yapmış oldukları araştırmaların sonuçlarını yayınlamaya devam ediyor. Son olarak Alf Araştırma şirketi 13-17 Mayıs tarihleri arasında 51 kentte yaptığı araştırmanın sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı.
AK PARTİ İLK SIRADA
51 ilde 3 bin 550 kişiyle yapılan ankette, vatandaşlara 'Bu pazar genel seçim olsa hangi partiye oy verirsiniz?' sorusu yöneltildi. Ankete katılanların verdiği yanıtlara göre, AK Parti yüzde 28,5 oy aldı. İkinci sırada ise yüzde 24,8 ile CHP geldi.
İYİ PARTİ'NİN OY ORANI DİKKAT ÇEKTİ
Çalışmanın en dikkat çeken noktası ise İYİ Parti'nin oy oranlarındaki artış oldu. CHP ile arasındaki farkı 5 puana düşüren İYİ Parti yüzde 19 oy aldı. Anket sonuçlarına göre onları yüzde 8,1 ile HDP; yüzde 7,1 ile MHP; yüzde 2,3 ile DEVA Partisi takip etti.
İTTİFAKLARDAKİ SON DURUM
Anket sonuçlarına göre; AK Parti ve MHP'den oluşan Cumhur İttifakı'nın oy oranı yüzde 35,6. CHP ve İYİ Parti'den oluşan Millet İttifakı ise yüzde 43,3 oy alıyor. Muhalefetin oluşturduğu Altılı Masa'nın oy oranı ise, yüzde 50 olarak ölçüldü.
* * *