Neredeyse son 10 yıldır biz Eskişehirli bisikletlilerin gündemi hep bisiklet yolu. Bu yıl mı olur öteki mi, baharda mı başlar yaza mı bekler dururuz.
Eskişehir'in bisiklet kültürü çok eskilere dayanır. Konya, Bursa, Balıkesir ile birlikte başlar Eskişehir'in bisiklet şampiyonlukları. Türkiye'yi uluslararası yarışmalarda temsil eder Eskişehir'in bisikletçileri, 1950'ler boyunca.
50'ler, 60'lar bisikletin ulaşımda da yoğun kullanıldığı yıllardır — henüz araba sevdası ile aklımızın başımızdan alınmadığı. Demiryolcular, Şeker ve Tayyare işçileri bisikletleriyle doldurur Eskişehir sokaklarını. Her sabah ve akşam bir bisiklet karnavalı yaşanır kentte.
Sonra unutulur gider bisiklet. Arabalar işgal eder başka kentler gibi Eskişehir yollarını da. Avrupa'nın bazı kentleri, Amsterdam, Kopenhag aynı yıllarda keşfeder yeniden bisikleti. Geleceğin sürdürülebilir kenti olma serüveni böyle başlar onlarda.
2000'li yıllarla ülkemizde yeniden fark edilir bisiklet. Yeni arayışlar, denemeler başlar bisikletli ulaşıma yönelik.
Eskişehir bir kez daha öncü olur. 2011 yılında Büyükerşen ilk kez bisiklet yolundan söz eder. Hedef bisikleti kent içi ulaşımın etkin bir aracı yapmaktır. Toplantılar, çalıştaylar, yurt dışından Hollanda'dan gelen danışmanlar vs... Derken başlanır bisiklet yolunun yapımına da. Ama bir türlü bitmez, tamamlanamaz bu proje.
2019 Ekim ayında yeniden bir umut doğar Eskişehir'de bisiklet için. 18 milyon lira kaynak bulunur Avrupa'dan — İstanbul'un bu yıl bisikletli ulaşıma ayırdığı bütçenin tam dört katı. Bakalım neler yapılacak bu parayla. Hangi ihtiyaçlarımız karşılanacak, göreceğiz hep birlikte.
6 ay oldu bu sonuncu proje başlayalı da. Henüz bir şey yok. Ne bir metre bisiklet yolu, ne bir bisiklet parkı, ne de yapılacak işlerle ilgili bir söz, ses…
Biz umutla, merakla bekliyoruz, yine de. Yazla birlikte dilerim, Belediye bisikleti hatırlar, fark eder. Dünyanın ve Türkiye'nin önde gelen kentleri gibi Covid sonrası yeni yaşamda bisikletin sunduğu fırsatları değerlendirir.

***

BİSİKLOPEDİ
BİSİKLET SATIN ALMA KILAVUZU
Hangi Bisiklet?
  • Daha çok stabilize ve toprak yollarda ve ormanlarda kullanmak isteyenler dağ bisikleti seçmeliler.
  • Düz asfalt zeminlerde, şehirlerarası yollarda hız yapmak isteyenler yol bisikleti tercih etmelidir.
  • Genel olarak asfalt, düzgün zeminlerde ve stabilize yollarda kullanılarak kamplı turlar hedefleniyorsa; arazi, dağ ve orman içlerine pek girilmeyecek ise doğru seçim (tur bisikleti) şehir bisikletidir.
  • Çocuk bisikleti seçimi için bisiklopediden 'çocuk bisikleti' maddesine bakınız.
​Hangi Boy?
Kadro boyları inch, cm ya da S/M/L standartlarıyla belirtilir. En uygun kadro boyu denenerek anlaşılabilir. Bunun için bisiklopedinin 'Kadro boyu' maddesinden yararlanılabilir.
Tamir Bakım Servisi Var Mı?
Bisikletin ilk bakımları ve garanti süresi içindeki periyodik bakımları servisi tarafından yapılmalıdır. Bu nedenle satın alınacak markanın ulaşılabilir bir servisinin olması çok önemlidir. Aksi halde bisikletin garanti güvencelerinden yararlanılamaz.
Garanti Koşulları Nedir?
Nitelikli markaların çoğunlukla kadro, gidon boğazı ve sele boruları ömür boyu, öteki parçalar iki yıl garantilidir.
Garanti ve servis hizmetleri kalitesi için en önemli göstergenin kullanıcı yorumları olduğu unutulmamalıdır.
Gerekli Aksesuarlar Neler?
Bisiklet alırken, özellikle bütçe yaparken unutulmaması gereken en önemli noktalardan biri de alınması zorunlu olan aksesuarlardır.
  1. Kask
  2. Işıklar
  3. Zil
  4. Gözlük
  5. Eldiven
  6. Alyen (allen) anahtar
  7. Pompa
  8. Yama seti
  9. Yedek iç lastik

***

GÜLMECE
Bisikletçi ishal olduğu için hastaneye gider.
Doktor sorar 'Ne zaman farkettiniz?'
Bisikletçi 'Paça bantlarımı çıkardığımda.'