Eskişehir'de çok bisikletli var. Nereye baksak bisiklet. Yollarda, parklarda pedallayanlar; ağaçlara, direklere kilitlenmiş bisikletler. Her yer bisiklet, her yer bisikletçi.

Peki, kim bunlar?

Kaç kişiler?

Kaç kişiyiz biz?

En bisikletçiler ilk bakışta göze çarpan, kaskları, bisiklet gözlükleri, formalarıyla pedallayanlar.

Bunlar bisiklet topluluklarına üye, deneyimli bisikletliler. Kar, kış, gece, gündüz demeden 7 -24 bisiklet üzerinde.

Geçenlerde rastladım, hava soğuk bir yandan da yağmur atıştırıyor. Üçüncüyü bekliyorlar, belli. Kulak misafiri oldum. Bilmem kaç yüzüncü hafta akşam turlarını eda edeceklermiş. 'Gerçek bisikletçi kim, görsünler' diyor birincisi. İkinci, 'salgında da yasakta da ara vermedik ya' diye ekliyor.

İşte bunlar hakiki bisikletçiler. Cesur, korkusuz bisikletçiler. En bisikletçiler...

Bu küme aşağı yukarı 50, bilemedin 100 kişidir. Haftanın her akşamı tur yapan 10-15 kişilik topluluklardan oluşur.

Gerçek bisikletliler ikinci küme.

Bunlar sokaklarda çok görünenler. Ağaca, direğe bisikletini bağlayanlar bunlar. İşe, okula, markete, pazara her yere bisiklet kullanırlar.

Bisikleti olup da zaman zaman kullananlar, hafta sonları eğlencelik tur yapanlar da bu kümede.

Gerçek bisikletli bunlar. Binlerceler.

Bir araştırma yapılsa da sayıları bilinse. Üç oldu üniversitelerimiz. Bir sosyolog, bir kent planlamacısı, bir ulaşım mühendisi yok mu bunu araştıracak?

Potansiyel bisikletliler en büyük küme. Bunlar 10 binler, ama görünmezler.

Bisiklet kullanmaya hazırdırlar. Ancak korkarlar. Haklıdırlar, trafiğin yarattığı tehditler ölümcül.

İşte bu sonuncular, belediyenin görmesi, yaratması gereken bisiklet topluluğudur.

Biz bisikletçilerden bir şey olmaz. Ne bisiklet yoluna ihtiyacımız var bizim, ne de bisiklet yolu yapılması için çabalamaya niyetimiz.

Ne üç, beş bisikletçi ne de bir kaç bin bisikletli için gerekmez bisiklet yolu. On binlerce potansiyel bisikletli için istiyoruz biz bisiklet yolunu.

--------------------------------------------------------------------

BİSİKLOPEDİ

GÜNLÜK BAKIM

Bisikletin her kullanımında kontrol edilmesi gerekenler:

  • Lastik hava basıncı yeterli olmalı. Her lastiğin hava basınç aralıkları üzerinde belirtilmiştir.
  • Aydınlatma sistemi, lambalar özellikle gece sürüşleri için yaşamsal önemdedir. Lambalar, yolu aydınlatmaktan çok bisikletin görnürlüğünü sağlar.
  • Frenler etkin çalışmalıdır. Yalnızca ön fren ya da arka fren yeterli değildir.
--------------------------------------------------------------------

GÜLMECE

İki arkadaş parkta karşılaşırlar. Birinin altında yepyeni bir bisiklet vardır.

Öteki 'Nefis bir bisikletmiş. Ne kadar ödedin buna?' diye sorar.

'Bedavaydı' der birincisi.

Öteki 'Anlatsana, nasıl oldu?' der.

'Vallahi' der birincisi 'Dün yine parktan geçiyordum. Karşıma bisikletil bir kadın çıktı. Bütün elbiselerini çıkarttı ve benden ne istiyorsan alabilirsin' dedi.

Öteki 'Harika karar vermişsin' der. 'Elbiseler zaten sana uymazdı.'