Öğretmen Strateji Belgesi'nde yer alan öğretmenlere performans değerlendirmesi büyük tartışmalar yaratırken Milli Eğitim Bakanlığı
'Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri' kriterlerini açıkladı.
Yeni yürürlüğe giren 'Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri'; 'Mesleki Bilgi', 'Mesleki Beceri', 'Tutum ve Değerler' olmak üzere üç yeterlik alanıyla, bunlar altında yer alan 11 yeterlik ve bu yeterliklere ilişkin 65 göstergeden oluşturuldu.

ATATÜRK YİNE 'ES' GEÇİLDİ
Son günlerde 'estirilen' Atatürkçülük rüzgarına rağmen, öğretmen yeterliklerinde Atatürk sadece bir madde ile geçiştirildi.
'Eğitim programlarının hazırlanıp uygulanmasında ve her türlü eğitim faaliyetlerinde Atatürk inkılap ve ilkelerini, anayasada ifadesini bulmuş olan Atatürk milliyetçiliğini temel olarak alır' bölümü tamamen kaldırıldı. Sadece 'mevzuat' başlığı altında 'Atatürk'ün eğitim sistemimize katkılarını değerlendirir' cümlesi ile yetinildi.

'TUTARLILIK VE DÜRÜSTLÜK' BUHARLAŞTI (!)
Yeni mesleki kriterlerde;
  • 'Uluslara, bireylere ve inançlara karşı ayrımcılık yapmaz',
  • 'Davranışlarında tutarlı ve dürüsttür',
  • 'Sınıf içi ve dışında çocuk haklarının korunması ve uygulanmasında etkin rol alır' gibi göstergeler yer almadı.
  • 'Üyesi olduğu öğretmen örgütleriyle iş birliği yaparak karar verme sürecine katılması' gibi bir gösterge de bulunmuyor.
MEB'in birçok önemli göstergeyi yeterlik çerçevesinden çıkartırken neredeyse tüm başlıkların altına 'milli ve manevi' göstergeler getirmesi ise dikkat çekti.
Eğitimciler; Atatürk inkılap ve ilkelerini dikkate almayan bir mesleki yeterlik içeriğinin nasıl 'milli' olabileceğini çok merak ediyorlar.

YERLİ PISA; 'ABİDE'
PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı) sonuçlarından memnun olmayan Milli Eğitim Bakanlığı kendi değerlendirme sistemi olan Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Projesi'ni (ABİDE) oluşturdu.
MEB, 'ABİDE PROJESİ' kapsamında PISA 'ya alternatif bir sınav geliştirdi. Sınav 38 bin öğrencinin katılımıyla yapıldı.
'Türk Usulü PISA' olarak da nitelendirilen ABİDE sonuçlarının PISA ve TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması) sonuçları ile 'maalesef' örtüştüğü görüldü.
ABİDE araştırmasında; Matematik testinde öğrencilerin yüzde 89'unun , Fen Bilgisi'nde yüzde 85'inin, Sosyal Bilgiler 'de yüzde 73'ünün, Türkçe'de ise yüzde 71'inin orta ve daha alt seviyede olduğu belirlendi. En geri olduğumuz alan Matematik oldu. Bu alanda öğrencilerin yüzde 26.4'ü 'temel altı yeterlik' düzeyinde bulunuyor.

TOPLU HALDE KAFA SALLAMAYA DEVAM..(!)
Değerli eğitimci İsmail Hakkı Tonguç 'Bilgilerimizin kaynağı doğadır. İnsan, elini ve beynini kullanarak doğadan edindiği ve ürettiği bilgileri bilimsel bilgiye dönüştürür.
Köy Enstitülerinde yetiştirilen çocuklar, skolastiğe köle olmaktan kurtarılmaya çalışılmıştır. Onların kültürleri cila şeklinde ezberlenerek benimsenmiş bilgi değil, iş içinde iş aracılığıyla öğrenilen gerçek ve öz bilgidir' diyerek akıl ve bilimin rehberliğinde işlevsel bir eğitimin önemine değinmişti.
MEB Müsteşarı Yusuf Tekin ise 'Ezber yöntemi bizim geleneğimizde bulunan önemli bir öğrenme yöntemidir' diyor.
'Gölge Bakan' Sayın Tekin'in bu açıklaması, ezberci eğitimi 'artık' bir sorun olmaktan çıkarmanın ötesinde mevcut iktidarın eğitim anlayışını da açıkça ortaya koyuyor.
Bu anlayışa göre; yeni yılda da, öğrenci deyimi ile dersleri 'hafızlamaya', 'okuduğunu anlamakta' en sonlardaki yerimizi 'geleneksel olarak' korumaya ve 'toplu halde kafa sallamaya' devam edeceğiz gibi görünüyor..(!)