TEOG yerine geliştirilen (!) ve ilk kez bu yıl liselere geçişte uygulanacak sistemin ayrıntıları hala netleşmedi.
8. sınıf velileri ve öğrencilerinin kaygılı bekleyişleri sürüyor .
Yaklaşık 1 milyon 200 bin öğrenciden 120 bin öğrenci sınavla öğrenci alan 'nitelikli okullara' yerleşecek. Geriye kalan 1 milyon öğrencinin liselere yerleştirilmesi ise ikametgah adreslerine göre yapılacak. Bu öğrencileri 'tatsız ve haksız' sürprizler bekliyor.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) şimdi de yerleştirme işlemlerinin 'Çember Sistemi' ile olacağını açıkladı.

ÇEMBER SİSTEMİ NEDİR?
Adrese dayalı yerleştirmeleri yapabilmek için öncelikle 'Eğitim Bölgeleri' oluşturulacak. Eğitim bölgelerinin içinde 'çemberler' yer alacak ve yerleştirmeler bu çemberlere göre yapılacak.
Üç çemberden oluşacağı anlaşılan eğitim bölgelerindeki her çember içinde üç farklı okul türünden (Anadolu Lisesi, İmam Hatip Lisesi, Meslek Lisesi) birer tane lise yer alacak.
İlk çembere yerleşemeyen öğrenciler, ikinci ve üçüncü çemberdeki okullara yerleştirilecek.

İMAM HATİP YA DA MESLEK LİSESİ TERCİHİ ZORUNLU
Öğrenciler 'Çember Sistemi'ne göre; 3 çember içindeki; 3 Anadolu, 3 İmam Hatip, 3 Meslek Lisesi olmak üzere toplam 9 okuldan 5 tanesini mutlaka yani 'zorunlu' seçmek zorundalar. 5'ten az ya da çok tercihte bulunamayacaklar.
Bu sistem; bir öğrencinin sadece Anadolu liselerini tercih etme şansı ve hakkını yok ediyor.
Sadece Anadolu Lisesinde okumak isteyen bir öğrenci; çemberdeki 3 Anadolu lisesi tercihinden sonra geriye kalan zorunlu iki tercih için mutlaka İmam Hatip veya Meslek Lisesi tercihi yapmak zorunda .
Bu durumda MEB'in 'öğrenciler istemedikleri okula kesinlikle yerleştirilmeyecek' yaklaşımının gerçekleşmesi oldukça zor görünüyor.

'ÇEMBERE ALINAN' ÖĞRENCİLER NE YAPACAK?
Nitelikli okul sınavını kazanamayanlar veya bu sınava girmeyenler 'yoğun talep nedeniyle' Anadolu Liselerine de yerleşemedikleri takdirde tam bir 'çembere alınıyor' ve çok zor 'dört seçenekle' karşı karşıya bırakılıyor;
  • Birincisi; İstemedikleri bir okul türüne; İmam Hatip ya da Meslek Lisesine gitmek zorunda kalacaklar.
  • İkinci seçenek; İstemediği bir okul türüne yerleştirilmek istemeyenler Açık Liseyi düşünmek zorunda kalacak ve örgün eğitimin dışına itilecekler.
  • Üçüncü seçenek; Evlerinden uzakta, başka şehirlerdeki pansiyonlu okullardan tercih yapabilecekler. Pansiyonlu okul kontenjanlarında ise İmam Hatiplerin yine ilk sırada yer aldığını belirtelim .
  • Son seçenek ise; Ekonomik durumu iyi olanlar, bu yerleştirme sisteminin dışına çıkarak özel okullara kayıt yaptıracaklar.

ENDİŞELER ARTIYOR; SORULAR YANIT BEKLİYOR
  • Beş tercih neden zorunlu? Öğrenciler gitmek istemedikleri bir okul türünü neden zorunlu tercih ettiriliyor? Bu madde kesinlikle yeniden gözden geçirilmelidir.
  • Birçok ilçede ve eğitim bölgesinde bir okul türünden 3 tane okul yok. Bu durumda mevcut bazı okulların türleri değişecek mi?
  • Çemberdeki sayıları denkleştirebilmek için Eskişehir'de hangi okulların türü değiştirilecek? Şu anda bu okullarda bulunan öğrenci ve öğretmenlerin durumu ne olacak?
  • Hangi okullar 'nitelikli okul' olarak belirlendi? Resmi açıklama hala yapılmadı.
  • Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği'nde yapılan değişikle 'İmam Hatip liseleri hariç' tüm proje okullarının öğrenci kontenjanları 5 şube (sınıf) ile sınırlandırıldı. Neden sadece İmam Hatipler bu sınırlamadan muaf tutuldu?
Öğrencilerin 'sınav kalkacak' diye havalandırıldığı (!) yeni sistemde 'sınav kalkmadı'. Yapılan 'sınavlı-çemberli' düzenlemeler ise liselere yerleştirmenin ötesinde başka 'niyetler' olduğunu da düşündürmeye başladı.
Öğrencilerin ilgi ve becerileri doğrultusunda hangi alanda okuyacağını kendisinin özgürcebelirleyebileceği bir eğitim sistemini ne zaman düşüneceğiz?