Eskişehir'e inat ve nazire yaparcasına,
155 milyon TL'ye mal olan Zafer Havaalanı kendisine ait olan zarar rekorunu kırdı...
Afyon, Kütahya ve Uşak üçgeni içinde,
Üç şehre de hizmet edeceği varsayılarak Kütahya'nın Altıntaş ilçesine yapılan havaalanı,
Kütahya'ya 48 km,
Afyon'a 64 km,
Uşak'a ise tam 90 km uzaklıkta...
Üstelik hizmete girdiği 2021 yılı itibariyle Türkiye'nin dördüncü büyük havaalanıydı...
Gelelim 'yolcu garantili' anlaşmaya...
Ocak-Kasım 2021 itibariyle;
Garanti edilen yolcu sayısı: 1.207.921
Gerçekleşen yolcu sayısı: 9.966,
Garanti verilen ancak uçmayan yolcu sayısı: 1.197.955
Hata payı: % 99
Garanti ödemesi: 6.359.718 Avro...
Diğer bir deyişle,
Dünkü kur karşılığı olarak: 88 milyon 967 bin 367 lira...
(Bu, yalnızca 2021 yılının Ocak-Kasım ayları arası için ödenecek miktar...)
Fizibilitesini kim yaptıysa,
Projeyi kim hazırladı ve kim onayladıysa,
Kim, vurun kazmaya dediyse helal olsun...
Sen 1 milyon 200 bin yolcu garanti ver,
10 bin kişi bile kullanmasın...
***
Gelelim Eskişehir'e...
Mütevazi bir havaalanımız var...
Adı Anadolu Üniversitesi Havaalanı idi,
Sonradan Hasan Polatkan Havaalanı oldu...
Eskişehir Teknik Üniversitesi tarafından işletiliyor...
1989 yılında, Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen'in Anadolu Üniversitesi rektörlüğü döneminde hizmete giriyor...
Tamamen Yılmaz Büyükerşen'in gayretleri, Fransa'dan temin ettiği düşük faizli ve 20 yıl vadeli kredi ve aynı zamanda da 60 öğretim üyesi adayının Fransa'da staj yapma olanağıyla birlikte...
Dönemin Ulaştırma Bakanı Ekrem Pakdemirli'yle iddiaya giriyor...
'90 günde bitiririm...'
Ama bitmiyor...
17 gün gecikiyor, inşaatın bitmesi...
Nedeni de, tam inşa aşamasında, Eskişehir'de etkili olan yağmurlar nedeniyle...
***
Gelelim yolcu sayılarına...
Yine 2021 Ocak-Kasım aylarında yurt içi yolcu sayısı yalnızca 1351 kişi...
Yurt dışı seferlerde taşınan yolcu sayısı ise 92 bin 497 kişi...
Toplamda,
Zafer Havaalanı'nda aynı dönemde taşınan yolsu sayısının 10 katı...
Kaldı ki,
Tarifeli iç hat seferlerinin hiç olmadığını da belirtmek gerekiyor...
İki havaalanı arasında 'fayda-maliyet' analizi yapmak bile abes...
Bir tarafta,
'Hazinenin seri katili' olarak tanımlanan Zafer Havaalanı...
Diğer tarafta,
Son derece mütevazi bir bütçeyle ancak son derece akıllı ve verimli bir projeyle yapılan dünyanın ilk, Türkiye'nin tek 'üniversite havaalanı...'
Üstelik yaptığı tek şey,
Yolcu taşımak değil, pilot ile havacılık ve uçak konusunda uzman yetiştirmek...
Varın gerisini siz düşünün...
***
Yanlış bilmiyorsam,
Zafer Havaalanı için 2041 yılına kadar 'garanti yolcu' parası ödenecek...
Yani 20 yıl daha...
Maliyetinin kim bilir kaç katını bulacak ödenecek garanti para...
Sonra...
Sonra havaalanı devletin olacak...
Ne fayda?
Yılda 10 bin kişi bile uçmadıktan sonra!!!
Külliyen zarar ziyan yani...