Aslında eğitimde birçok sorun var ve devletin de ailelerin de ilk konusu eğitim olmadığı için gerçek sorunlardan bahsedemiyoruz. Başarı odaklı yapılan çalışmalar başarının tanımının yapılmaması ve anlaşılmaması nedeniyle boşa kürek çekiyoruz. Yüksek verilen notlar ve sınavda alınan başarısız sonuçlar neden aileleri ilgilendirmiyor? Neden çocuklar öğrenmekten değil ezberlemekten bahsediyorlar. Açıkçası beni ilgilendiren yüksek not alabilen öğrenciden çok notları düşük olan öğrencidir.

NİHAYET TEOG SONUÇLARINI İYİCE GÖRDÜK

Kendisi bence sakıncalı ve kötü olan merkeziyetçilik içinde olabilecek en iyi (yani kötünün iyisi) sınav sistemini birkaç yıl önce bulduk, adı TEOG. Bu sınava ortaokul son sınıf öğrencileri katılıyor. Sınav, normalde sınıfta öğretmen tarafından yapılan yazılı sınavlardan her dönemde bir tanesinin merkezi sistemle, yani bütün öğrencilere aynı sorularla yapılması anlamına geliyor.

Bu bakımdan öğretmenlerin bol keseden veya cimrice not verip vermedikleri dahil pek çok şeyin merkezden kontrol edilebilme imkanı elde ediyor.
Bu yıl, yani 2015-16 öğretim yılında da iki tane TEOG sınavı yapıldı. 6 temel dersten yapılan bu sınavların sonuçları bugün elimizde. Yani öğrencilerimizin ortaokuldan hangi seviyede çıktığını artık biliyoruz. Öte yandan onlardan dört sınıf büyük olup bu yıl liseyi bitirmekte olan öğrencilerin durumunu da biliyoruz.

BİRBİRİNDEN KÖTÜ ÜÇ İHTİMAL VAR

Benim aklıma bu duruma sebep olabilecek üç ihtimal geliyor:

1. Çocukları lisede kaybediyoruz: Türkçede değil belki ama özellikle fen derslerinde temel bilgilerin yerini fizik, kimya ve biyolojide detay bilgiler almaya başlayınca çocuklarımızı kaybetmeye başlıyoruz.

2. YGS zor bir sınav: Yükseköğretime Geçiş Sınavı doğası gereği bir ölçme-değerlendirme sınavı olmaktan çok bir eleme sınavı ve sonuçta katılanların önemli bir bölümünü elemek için tasarlanıyor. O yüzden sınav belki de öğrencilere biraz zor geliyor.

3. Eğitimin tasarımı yanlış: Ve son ihtimal, ilk ve ortaokulun sokak ağzıyla çok 'laylaylom' olması, lisede işin ciddiye binmesi. Kısa süre öncesine kadar eğitimimiz çocukların 8 yıllık temel eğitimi bitirmesi üzerine kurgulanmıştı; bugün o süre 12 yıla çıktı ama ilk 8 yılın görece kolay geçilmesi alışkanlığı ve bu kolaylık üzerine kurulu müfredat aynen devam ediyor olabilir.
Son olarak eski bir dostla karşılaştım bu günlerde ve Serdar ile gelecek seneye eğitimle ilgili önemli projelerden ve çalışmalardan bahsettik ve Milli Eğitim Müdürü Necmi Bey'le konuştum aynı anda. Yeni dönem ile ilgili yapılanmalar ve dileklerinden bahseden bir görüşme yapacağız kendisiyle yakında. Bu iki görüşme tüm sorunlar yanında bana biraz iyi geldi.