ABD yıllardır kendi ülkesinde
Ya da Hristiyan dünyasında uygulanan 11.11 indirim günlerini tüm dünyaya yaymayı başardı…
Niye Kasım derseniz,
Çünkü Hristiyan dünyasının neredeyse tüm kutsal günleri Kasım ve Aralık aylarındadır…
Yalnızca Paskalya Bayramları yılın Mart ve Nisan aylarında…
Cadılar Bayramı,
Christmas yani Noel…
Bu günler ve öncesi ABD ve Avrupa’da büyük bir coşkuyla kutlanır…
İnsanların birbirlerine hediye alıp verme yarışıdır…
Özellikle bu sektör Kasım Aralık aylarında tavan yapar…
Öncesi ve sonrası dönemlerde kısa durgunluklar yaşanır…
İşte ABD,
İnsanların alışveriş yaptıkları dönemleri nasıl ayarlıyorsa,
Aynı şeyi tüm dünyaya uyarlamanın yolunu da Kasım indirim günleri ile bulmuş…
Böylece alışveriş dönemi yalnızca ABD ve Avrupa’da değil tüm dünya genelinde de yönlendirilmiş oluyor…
***
Gelelim Türkiye’ye…
Global dünya düzeni içinde,
Bizim bundan geri kalmamız düşünülebilir mi?
Elbette hayır…
Tüketimin bu kadar çılgınlaştığı dünyada,
85 milyon gibi devasa bir nüfusa sahip olmamız hasebiyle Türkiye bu işin içine ister istemez çekilecekti ve öyle de oldu…
Ne var ki;
Emeklinin 16 bin 800 lira,
Asgari ücretlinin 22 bin 100 lira maaş aldığı bir ülkeden söz ediyoruz…
İndirim kaç kişinin umurunda bilmiyorum…
Ancak yine de insanlar,
Bu indirim dönemlerini bir fırsat olarak görüyor ve bir yıl boyunca bütçesini indirim günlerine göre ayarlayanlar bence hiç de azımsanmayacak sayıda…
***
Peki küçük esnafın hali nice?
Özellikle bu indirim dönemlerinde…
Tamam kendi esnafımızı koruyalım, kollayalım…
Bildiğimiz tanıdığımız insanlardan alışveriş yapalım ama…
İşte orada kocaman bir soru işareti var…
Fiyat meselesi…
Bir tarafta tüm dünyaya mal satan, dünyadaki hemen her insanla ticaret yapacak sistemi yaratanlar karşısında,
Bizim Hamamyolu’ndaki esnafımızın rekabet şansı olabilir mi?
Bugünkü dünyada ne yazık ki mümkün değil…
Bakkallar nasıl marketlere eninde sonunda yenildiyse,
Korkarım diğer sektörler de aynı durumla karşılaşacak…