Ankara-İstanbul arasında hizmet vermeye başlayan Yüksek Hızlı Tren (YHT) sayesinde Ankara ve İstanbul Eskişehir'in kapı komşusu oldu.
Ankara'da görev yapan pek çok Eskişehirli, ev tutup kalmaktansa günü birlik gidip geliyor.
İstanbul'a gitmekte YHT ile kolaylaştı.
İstanbul'da günü birlik işi olan sabah erken saatlerde gidip akşamda dönüyor.
Eskiden otobüsle Eskişehir-İstanbul arası 6 saat sürüyordu. İstanbul'da günü birlik işi olan ister istemez bir gece konaklamak zorundaydı.
Geçtiğimiz günlerde bir arkadaşım anlattı.
'4 arkadaş sabah 08.00 treni ile İstanbul'a gittik. İşimizi hallettik. Boğazda balığımı da yedik. Akşam da döndük.'
YHT hizmete girmeden önce bunu yapmak mümkün müydü?
İZMİR VE ANTALYA'YA DAARTIK YHT İLE ULAŞACAĞIZ
Ankara, İstanbul tamam.
Ege'nin incisi İzmir'de işi olanlar veya bir yakını ziyaret etmek isteyenler otobüsü tercih ediyorlar.
Eskişehir-İzmir arası YHT olmadığı için İzmir ekspresi ve 'Mavi Tren' ile yolculuk yapmak zorundayız.
Ankara'dan akşam saat: 20.00 de hareket eden Mavi Tren sabah saat: 08.45 civarı İzmir'de oluyor.
13 saatlik yolculuk sonucu İzmir'e ulaşabiliyorsunuz.
Tabi ki bu nedenle çok fazla ilgi görmüyor.
Keza tatil için Antalya'ya gideceksiniz.
Tren yok.
Mecbur otobüs yolculuğu yapacaksınız.
O da 6-7 saat sürüyor.
Eskişehirliler olarak yıllardır İzmir ve Antalya'ya trenle gitmek istediğimizi, iki ile de YHT hattının yapılmasını dillendirdik.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Hasan Pezük, Ankara-İzmir Hızlı Treni projesinin tamamlaması ile 14 saatlik yolculuğun 3,5 saate ineceğini açıkladı.
508 kilometrelik Ankara-İzmir Hızlı Tren projesinin Banaz-Eşme-Salihli-Manisa arasındaki 177,5 kilometresinde altyapı işlerinde 57 fiziksel ilerleme sağlanmış. Altyapı işlerinde kalan altyapı, üstyapı ve EST işleri AYGM'ce yapılan ihale kapsamında tamamlanacak. Projenin tamamlanması ile 824 kilometre olan mesafe 624 kilometreye, 14 saat olan seyahat süresi YHT ile 3 saat 30 dakikaya inecek, 4 kat kapasite artışı sağlanacak.
Eskişehir-İzmir arası ise 2,5 saat olacak.
Eskişehir ve Antalya hızlı tren hattına ilişkin proje hazırlama ve yapıma yönelik planlama çalışmaları da sürüyor.
* * *
Beklentimiz yapımına başlanan Ankara-İzmir ile proje hazırlama çalışmalarının sürdüğü Antalya YHT hatlarının en kısa süre içerisinde tamamlanması.
Türkiye Cumhuriyeti'nin 100. Yılında insanlar daha kısa sürede daha konforlu bir yolculuk ile gidecekleri yerlere ulaşmak istiyor.
Buda en doğal hakları.
* * *
BU ÜCRETLERİ KAÇ KİŞİ ÖDEYEBİLİR?
Eskişehir'de taksi, minibüs, dolmuş, belediye otobüsü ve tramvay yolcu taşıma ücretlerine yapılan zamdan sonra öğrenci servis ücretlerine zam geldi.
Zamlar durup dururken yapılmadı.
Akaryakıt ürünlerine peş peşe gelen zamların yanı sıra birde KDV ve ÖTV artışı yapıldı. KDV ve ÖTV zamlarından önce 18-19 TL civarında satılan benzin ile motorinin litre fiyatı bugün ortalama 35 TL civarında.
Benzine bu gece yarısından itibaren 2 TL zam gelmesi bekleniyor. Litresi 37 TL'yi bulacak. TL'nin döviz karşısında değer kaybetmesi, EURO ve doların hızlı artışı devam etmesi halinde yıl sonunda akaryakıt ürünlerinin litre fiyatının 50 TL'yi bulacağı iddia ediliyor.
Geçtiğimiz günlerde akaryakıt ürünlerinden alınan ÖTV'ye 5 TL zam yapılmasıyla iğneden ipliğe zam geldi. Haklı olarak da taksi, minibüs, dolmuş, otobüs ve tramvay yolcu taşıma ve okul servis ücretlerine de zam yapıldı.
Öğrenci servis ücretleri 0-3 km 528 TL'den 792 TL'ye, 0-6 km 564 TL'den 846 TL'ye, 0-10 km 588 TL'den 882 TL'ye 0-15 km ise 624 TL'den 936 TL olarak belirlendi.
UKOME'nin aldığı karar sonrası 24 Temmuz itibariyle yeni fiyatlar şu şekilde oluştu:
7.5 TL olan tam Eskart ücreti 12 TL, 4 TL olan indirimli Eskart ücreti 6 TL, 7.5 TL olan minibüs ve dolmuş ücretleri 13 TL'ye yükseldi.
Taksilerde ilk kalkış 15 TL'den 22.5 TL'ye yükselmiş her 100 metre için alınan 1,5 TL ücret ise 2,25 TL oldu.
Öğrenci servis ücretleri ise 0-3 km 528 TL'den 792 TL'ye, 0-6 km 564 TL'den 846 TL'ye, 0-10 km 588 TL'den 882 TL'ye 0-15 km ise 624 TL'den 936 TL olarak belirlendi.
Personel servis ücretleri ise 17 kişi üstü araçlar için 0-10 km 510 TL'den 765 TL'ye, 1-17 kişi araçlar içinse 384 TL'den 576 TL'ye yükseltildi.
VELİLER SERVİSLERDEN VAZ GEÇİYOR
En düşük ve mesafesi en kısa olan servis ücreti 800 TL'ye yaklaştı.
Asgari ücret 11 bin 402 TL'ye yükseldi.
Asgari ücretle çalışan bir öğrenci velisininbu parayı vermesi mümkün değil.
Bırakın asgari ücretliyi tek maaşlı işçi ve memurunda artan okul servis ücretlerini karşılaması çok zor.
Okullar açılmadan veliler kara kara düşünmeye başladılar.
Apartmandaki komşumla sohbet ederken, 'Arka blokta aynı bölgedeki okullara giden öğrenci velileri aracı olan emekli ile anlaşmışlar. Servisçilerin istediği rakamın nerede ise yarısını ödeyeceklermiş. Herkes bir arayış içerisine girmiş' dedi.
Artan servis ücretleri özellikle dar gelirli ailelerin cebini yakıyor.
Bu nedenle birçok veli çocuklarını ya kendi imkanlarıyla ya da toplu taşıma araçları ile okula göndermek zorunda kalacaklar.
Büyük ihtimalle okul servislerinin geçtiğimiz yıllardaki taşıdıkları öğrenci sayısında düşüş olacak.
Öğrenci sayısında ciddi düşüş yaşanırsa servisçilerinde kazançları düşeceğinden okul servislerinden çekilebilirler.
* * *
BU BORÇ NASIL ÖDENİR?
Haziran ayında yapılan Eskişehirspor'un olağan mali genel kurulunda Muhasebe Müdürü Gökay Şahin, kulübün borcunun 336 milyon 691 bin 667 lira 97 kuruş olduğu açıkladı.
Bu rakam dövizdeki kur ve banka faizi artışları yaşanmadan önceydi.
Özellikle geçmişte Siyah-Kırmızılı Kulübün formasını giyen bazı futbolcularla döviz üzerinden sözleşme imzalanmıştı.
Eskişehirspor'un kimlere ne kadar borcu var?
-Banka kredi ve diğer borçlar 20 milyon 795 bin.
-Yöneticilere ve üyelere olan borçlar 18 milyon 572 bin.
-Borç senetleri 37 milyon 976 bin.
-Personele olan borçlar 165 milyon.
-Tedarikçilere olan borçlar 47 milyon 780 bin.
-Vergi-SGK 46 milyon 549 bin TL.
* * *
Mustafa Akgören döneminde SSK ve Vergi borçları yapılandırıldı.
Ancak para olmadığından borç ödenmeyince yapılandırma bozuldu.
Ardından Erkan Koca'da çıkarılan vergi affından yararlanmak için yapılandırma için müracaat etti.
Koca, geçmişte Siyah-Kırmızılı Kulüpte başkanlık ve yönetim kurulunda görev yapanlara seslenerek, 'Gelin özellikle SSK ve Vergi borcunu kapatmak için hep beraber taşın altına elimizi koyalım. Kulübü bu borçtan kurtaralım' çağrısı yapmıştı.
Ancak karşılık göremedi.
Artan kur nedeniyle Haziran da açıklanan borç miktarı da yükseldi.
Birde kulüp BAL Ligine düştü.
Bu nedenle gelirde ciddi oranda azaldı.
Bu borcun kısa süre içerisinde kapanması zor. Hatta imkansız hale geldi.
Tek çare Eskişehirspor'un yeniden süper lige yükselmesi.
Bu da hiç kayıp yaşanmaması halinde en az beş yıl demek.
Siyah-Kırmızılı Kulüp alternatif gelir getirecek projeler üretemezse süper lige çıksa dahi bu borçta bugünkü rakamda durmayacağı için ödenmesi daha da zor hale gelecek.
* * *
FIKRA:
BEN TEYZESİYİM
Genç bir kadın kucağında bebekle eczaneye girmiş. Eczacıya bebeği tartmak istediğini söylemiş.
Eczacı:
–'Bebek tartımız şu an bozuk. Onun için anneler bebeklerini kucaklarına alıp büyük tartısına çıkıyorlar. Sonra ben bebeği kucağıma alıp anneyi bir daha tartıyorum. Aradaki farktan da bebeğin ağırlığını bulmuş oluyoruz.'
Sarışın kadın'Hay aksi şeytan deyip' kapıya doğru yürüyünce eczacı merak edip sormuş:
–'Ne oldu hanımefendi?'.
Genç kadın, 'Ben bu bebeğin annesi değilim ki, teyzesiyim. Gidip bebeğin annesini çağırayım bari...'
* * *