Kamu sektöründe en geniş sendikal örgütlenme 'Eğitim,Öğretim ve Bilim' iş kolundadır.Öğretmenlerin, görevleri gereği halkla sürekli yakın temasları vardır.Bu durum öğretmen örgütlerini, toplumda rahatsızlık yaratan tüm olaylarda halk ile birlikte mücadeleye yöneltmiş; TÖS ve TÖB-DER örneğinde olduğu gibi, toplumun öncü örgütleri haline getirmiştir. Toplumsal sorunları kendi sorunlarından soyutlamayan öğretmen örgütleri, diğer kamu çalışanlarına ve örgütsüz halka örnek olmuştur.Bu nitelikleri nedeniyle her dönemde siyasi iktidarların, işbirlikçi egemen güçlerin baskı ve sindirme politikalarına maruz kalan eğitim emekçileri, örgütlerine daha fazla politik ve ideolojik anlamlar yükleyerek etkili muhalefetlerini yıllardır yılmadan sürdürüyorlar.

POLİTİK VE İDEOLOJİK YAPILANMA DOĞRU MU?
Öğretmen sendika ve derneklerinde,1960'lı yıllarda başlayan ve doğası gereği normal karşılanabilecek 'politik ve ideolojik yapılanmalar' başlıca üç sonucu bugüne kadar taşıdı.
Birincisi, eğitim iş kolundaki dernek/sendikaların arasında, hatta aynı dernek/sendika bünyesinde 'rekabetin ötesine geçen' sürtüşmeler/çatışmalar, güçlü bir mesleki işbirliğinin ve sendikal birliğin gerçekleşmesini engelledi.
İkinci durum, sendikalarda gittikçe keskinleşen 'politik ve ideolojik' yapılanmaların, 12 Mart /12 Eylül faşizmi ile bu sürecin uzantısı siyasi iktidarların yarattığı korku/baskı ikliminden etkilenmesi, öğretmenlerin sendikalara dönük algısını olumsuz etkiledi.
Üçüncü ve daha güncel son durumda, eğitim emekçilerinin demokratik sendikal mücadelesinden ürken siyasi iktidarlar, kendi 'yandaş' sendikalarını oluşturmaya yönelik politikalar kurgulamaya başladılar. Bu kurgunun 'aslında en zayıf halkası olan' sözde (!) sendikalar; tayin, terfi ve kadrolaşma gibi istemleri, 'kendilerinden olmayanları tümüyle dışlayan' tavırları ile 'sendikal bağımsızlığa' ve mesleki örgütlenmeye zarar vermeye devam ettiler.
Sendika-siyasi parti/iktidar yakınlaşmasının giderek 'çıkara dayalı organik bir ilişkiye dönüşmesi' sendikalı öğretmen sayısının artmasını engelledi.
Bu süreçte sendika sayısının hızla artması,güçlü eğitim sendikaları olgusu yerine parçalı ve birbirlerine karşı sert tutumlar üreten bir yapılanmayı ortaya çıkardı.
Şu anda eğitim iş kolunda 48 sendikaolması sivil yaşamın renkliliği ve çok sesliliği gibi algılansa da bazı eğitim sendikaları 'tabela sendikası' olarak kalmakta,sivil toplumcu dinamiklere sahip olma düzeyleri tartışılmaktadır.
Son günlerde, gücünü(!) siyasal iktidarlardan alan sendikaların varlıklarının iktidarın ömrüne bağlı olduğu gerçeğini görmeye başlayan eğitim emekçileri, zamanla daha ilkeli ve bilinçli sendikal tercihlere yöneldiler. Bu durum doğal olarak sendika üye sayılarında çok hızlı değişimlere neden olmaya başladı.

SENDİKA ÜYE SAYILARININ DEĞİŞİMİ
2 Temmuz 2022 tarih ve 3184 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan eğitim iş kolundaki ilk dört sırada yer alan sendikaların üye artışlarını 'bir yıl önceki üye sayıları' ile karşılaştırarak inceledim. Karşılaştırmalı verilerden yukarıda yazdıklarıma 'paralel' oldukça manidar sonuçlar çıktı.
- Eğitim, Öğretim-Bilim iş kolunda yetkili sendika olan Eğitim Bir Sen'in, 2022'de 429 bin 792 üyesi var. Eğitim Bir Sen bir yıl içinde sadece 2 bin 406 yeni üye kaydı yapabilmiş. Bu artışın, dört büyük sendika arasında üye sayısı artışındaki en düşük sayı oluşu dikkat çekiyor. Önceki yıllarda üye sayısında hızlı artışlar yakalayan Eğitim Bir Sen'in dört büyük sendika arasında son bir yılda en az yeni üye kaydı yapabilen sendika olması oldukça düşündürücü olmalı.
- Türk Eğitim Sen, 2022'de 251 bin 809 üye sayısına ulaşmış. Türk Eğitim Sen geçen bir yıl içinde 37 bin 921 yeni üye kaydı ile üye sayısını en çok artıran sendika durumunda.
- 2021 yılında 50 bin 453 üyesi olan Eğitim İş 2022 de büyük bir atılım yaparak 26 bin 788 yeni üyesi ile 77 bin 241 üyeye ulaşmış durumda.Üye sayısında oransal olarak en yüksek artışı yakalayan Eğitim İş, sendikalaşma oranını bir yıl içinde %4'ten, %6,147'ye yükselterek hızlı bir büyüme gösteriyor.
-2022 yılında üye sayısını 6 bin 662 kişi artırarak 78 bin 304 üyeye ulaşan Eğitim Sen sendikalaşma oranında %6,232'ye ulaşarak hızla büyüyen sendikalar arasında yerini alıyor.

SENDİKALAR BİRLEŞTİ!
Eğitim, Öğretim-Bilim iş kolunda 'Öğretmenlik Meslek Kanunu,Kariyer Basamakları Sınavı' ile ilgili sorunlar'umutsuzca' tartışılırken;'umut verici' bir gelişme yaşandı. 'Bir araya gelmezler' denilenler bir araya geldiler!
Eğitim-Sen Eskişehir Şube Başkanı Faik Alkan, Türk Eğitim Sen Eskişehir Şube Başkanı Kamuran Arıkan, Eğitim-İş Eskişehir Şube Başkanı Hüseyin Yurtman ve TEÇ SEN Eskişehir Şube Başkanı İsmail Sakarya, İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerini 'birlikte'ziyaret ederek mevcut banka promosyonlarının yenilenmesi için başvuruda bulundu. Sendikacılar, ziyaretin ardından yapılan ortak açıklamada;'Bankaların güncelleme konusunda olumsuz tavrı değişmezse, tüketimden gelen güçlerini kullanacaklarını' kamuoyuna duyurdular.
Mesleki birliktelik ve sendikal bağımsızlık sorunlarının yaşandığı bir ortamda bir araya gelen değerli başkanlarımızı kutluyorum. Aynı ortak tavrı, Öğretmenlik Meslek Kanunu,Kariyer Basamakları ve Sınavı ile ilgili ayrı ayrı yapılması düşünülen eylem planlarının birleştirilmesi konusunda da bekliyorum.Çünkü,öğretmenlerin mesleki onurları ve elde edilmiş haklarının korunmasının; en az promosyon konusu kadar önemli olduğuna inandığınızı yakından biliyorum.

TÖB-DER'İN 51. YAŞI KUTLU OLSUN !..
3 Eylül 1971'de kurulan Tüm Öğretmenler Birleşme ve Dayanışma Derneği (TÖB-DER) eğitim emekçilerinin yüz yılı aşan mücadelesinde en önemli kilometre taşlarından biridir.Üyesi olmaktan onur duyduğum TÖB-DER'in kuruluşunun 51.yılında umutla,inançla yıllardır mücadele verenlere ve mücadeleyi bugünlere taşıyanlara selam olsun !..