2021 LGS Merkezi Sınav sonuçları açıklandı. Bu yıl öğrencilerin önemli bir bölümü doğru düzgün yüz yüze eğitim göremediler ve uzaktan eğitime tam erişemediler. Buna rağmen merkezi sınavda tüm örgün eğitim müfredatından sorumlu tutuldular. Bu yüzden sistemin adaletsizliği zaten en başında başlamıştı; sonuçları da hiç şaşırtıcı olmadı.
LGS sonuçları, salgının başlangıcından bu yana Milli Eğitim Bakanlığı'nın, eğitim yönetimi ve planlamasındaki kararsız, değişken, öngörüden yoksun izlemleri ile derinleşen fırsat eşitsizliğinin ve adaletsiz bir sınav sisteminin tüm olumsuz gerçeklerini ortaya çıkardı.
Merkezi sınava, 1.243.830 sekizinci sınıf öğrencisinin %83'ü (1.038.4929) katıldı. Geçtiğimiz yıl öğrencilerin %88'i merkezi sınava girmişti.
ÖĞRENCİLER GERİLEDİ..
Geçtiğimiz yıl sınava giren öğrencilerin 181'i soruların tamamına doğru yanıt verirken, bu yıl 36 farklı ilden 97 öğrenci tam puan aldı.
Sınavda tüm soruları doğru yanıtlayan öğrenci sayısının geçen seneye göre yarı yarıya azalmasında okulların uzun süre kapalı kalmasının yanı sıra matematik ve fen bilimleri sorularının sözde 'yeni nesil soru anlayışı' ile 'bilim dışı' aşırı zorlaştırılması etkili oldu.
Tam puan alan ve ilk yüzdelik dilimlerde yer alan öğrencilerin okullara göre dağılımına bakıldığında; bu sınavın kamusal eğitim alan çocuklara gittikçe 'yabancılaştığını' ve giderek 'işkenceye' dönüştüğünü üzülerek görebiliyoruz.
BAŞARI DÜŞTÜ!..
Merkezi sınavda tüm derslerde geçen seneye göre ortalama doğru sayılarında ciddi düşüşler olduğu gözleniyor.
Geçtiğimiz yıl Türkçe sınavında 20 soruda ortalama doğru sayısı 10 iken, bu sayı bu yıl 9.41'e (yüzde 5.9) düştü.
Sınavda öğrencilerin en başarısız olduğu ders matematik oldu. 20 soruluk sınavda geçtiğimiz yıl öğrencilerin doğru cevap ortalaması 4.89 iken, bu yıl doğru sayısı 4.20'ye (yüzde 14) kadar geriledi.
Matematik sorularının hiçbirini doğru yapamayanların oranı %7,1.
En yüksek gerileme fen bilimlerinde yaşandı.
Geçtiğimiz yıl 20 soruluk fen bilimleri testinde ortalama doğru sayısı 10.21 iken, bu yıl fen bilimlerinde ortalama doğru sayısı 8.04'e (yüzde 21.25) geriledi.
Soru sayısı 10 olan T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde doğru cevap sayısı ortalaması 5,23. Yani öğrenciler 'kolay' olduğu söylenen bu dersin sorularının yaklaşık yarısını yapamamışlar. Daha da kötüsü öğrencilerin %2,43'ü hiçbir T.C. İnk. Tarihi ve Atatürkçülük sorusunu doğru yanıtlayamamış.
Yabancı Dil alt testi doğru ortalaması 4,93. Öğrencilerin % 6'sı hiçbir soruyu doğru yanıtlayamamış. Yabancı dil ile eğitim yapan okulların ortalamalarını bu verilerden çıkardığımızda Türkiye'de yabancı dil eğitiminin saklı gerçeğini daha iyi görüyoruz.
Geçen yıl sınav puan ortalaması 286,3 olarak belirlenmişti. 2021 yılında merkezi sınava katılan öğrencilerin ortalaması ise '18 puan' düşme ile 268,35 olarak hesaplandı.
Sınava giren öğrencilerin yaklaşık yarısı tam puanın ancak yarısı kadar puan alabilirken, yüzde 10,6'sının en alt puan aralığı olan 0-199 puan aralığında yer alması ise oldukça düşündürücü.
ADALETSİZ VE DIŞLAYICI!..
Eğitim sistemimizin yapısal sorunlarından biri de öğrencilerin akademik performansları üzerinde ailelerin sosyokültürel ve ekonomik durumlarının belirleyici etkisinin olmasıdır. 2021 LGS Merkezi Sınav sonuçlarında ilkokul mezunu anne ve babaların çocukları ile eğitim düzeyi yüksek ailelerin çocuklarının sınav puanları arasında '120 puana' kadar fark oluştuğunun belirlenmesi bu yapısal sorunun artarak devam ettiğini gösteriyor.
Sözün kısası; ayrıştırıcı, örtük hedefli ve dünyanın en adaletsiz sınav sistemlerinde eşit olmayan koşullarda yarıştırılan çocukların önemli bir bölümü oyunu (!) daha başlamadan kaybediyor. Bu nedenle, hiç kimse başarısızlıkların günahını (!) çocuklara, ailelere hatta eğitim emekçilerine yüklemeye kalkmasın; Sorumlu olanlar apaçık ortadadır!..