Geçtiğimiz günlerde,
Dünya Gazetesinden Ayşe Kaytan Uçak,
ESTRAM'la ilgili genel bir haber yaptı...
ESTRAM Genel Müdürü Hakan Murat Bayındır,
2004 yılında seferlerine başlayan ESTRAM hakkında genel bilgiler veriyor...
Mesela,
Şu anda 55 kilometrelik hatta 47 tramvayla hizmet veriliyor...
Günde ortalama 1289 sefer yapılırken,
12 bin 500 kilometre yol kat ediliyor...
Günlük taşınan yolcu sayısı ise, ortalama 120 bin...
2004 yılından bu tarafa geçen 14 yılda,
Toplam 39 milyon 385 bin 444 kilometre yol kat edilmiş,
Bu süreçte taşınan toplam yolcu sayısı ise, 563 milyon 306 bin 892...
Diğer bir anlatımla,
Ekvator çizgisi üzerinden dünyanın çevresini 3 bin kere dolaşmış demek...
Bayındır,
Artan maliyetler nedeniyle toplu taşımada sürdürülebilirlik konusunda ciddi sıkıntıların yaşandığını belirtirken,
2021 yılının Aralık ayına göre, elektrik maliyeti bugün yüzde 165 artmış durumda...
***
Haberi okuyunca,
İster istemez aklıma o günler geldi...
Birinci etap çalışmaları yapılırken,
2Eylül Caddesindeki, İsmet İnönü Caddesindeki esnafın tepkisi, yayaların, araçların yaşadığı sıkıntı,
şikayetler, eleştiriler...
AKP hükümetinin ilk yıllarıydı...
Eskişehir'deki iktidar temsilcileri demediklerini bırakmıyorlardı...
İlk yerel seçimlerde iktidara geleceklerini,
Yapacakları ilk icraatın da tramvay raylarının üzerini betonla kapatmak olacağını bile söylüyorlardı...
Bu tür söylemleri yakın zamana
kadar sürdü...
Tramvay hatlarının güzergahlarının yanlış planlandığını, şehir trafiğini içinden çıkılmaz bir hale getirdiğini hep söylediler...
Ancak, halktan hiçbir karşılık bulamadılar...
İnşaat aşamasındaki sıkıntılar bitip seferlerin başladığı ilk gün, çalıştırmamak için tramvayların önüne yatanları mı arasınız, ray aralarına demir çubuklar sıkıştıranları mı, ilk dönemde tramvayların içinde olan vadilatörleri yumruklayanları mı?
Ancak günler geçtikçe halk tramvayın kıymetini anladı, ne denli iyi bir proje olduğunu fark etti ve tramvayı sabote etmeye çalışanlara karşı hızla tepki göstermeye başladı...
İkinci etap hazırlıkları tamamlanmış, işin finansmanı bile sağlanmıştı...
Ancak, iktidar bir türlü yatırım planına almıyordu projeyi...
Yaklaşık 6-7 yıl kaybetti Eskişehir...
Sonunda kalkınma planına alındı ve bugünlere gelindi...
Bugün artık herkes, tramvay hatlarının kendi yaşadıkları mahallelere de gelmesini istiyor...
Sanırım,
Üzerinde çalışmaların sürdüğü dördüncü etapta tramvay, çevre yolu üzerinden şehrin kuzeyine
geçecek, Teknik Üniversiteyi de kapsayacak şekilde bölgedeki mahallelerin çehresini değiştirecek...
***
Son günlerde yaşadığımız havaalanı meselesi, YHT meselesi, ilçe yolları, çevre yolu meselesini düşününce, tramvayın kıymetini çok daha iyi anlıyor insan...
Bu konularda, bilerek ve isteyerek mağdur edildiğimizi düşünmeden de edemiyor...
Bir de şu mesele var, Yerel yönetimleri eleştirmek için, iktidara yakın çevrelerin en önemli argümanlarından biri, Eskişehir'in ilçelerinin gelişmediği, çok küçük ve geride kaldıklarını söylemek...
Yolun olmadığı ya da sağlıklı olmadığı hiç bir yere ne sanayi gider, ne yatırım gider, ne insanlar gider...
Düşünsenize,
Alpu'daki, Han'daki, Seyitgazi'deki genç nesiller, gelip Eskişehir'i görüyorlar, zaman geçiriyor, sosyal hayatı görüyorlar, sonra da akşamına binip otobüse ilçe ya da köylerine gidiyorlar...
Tabi kar-kış değilse, kar yolları kesmediyse...