Baba bir tamirat işi ile uğraşmaktadır.

'Baba yaa, öyle olur mu, alttan vidalasana!'

'Hşşşşt!'

'Ya baba, bırak Allah aşkına, o tornavidayla olmaz, şununla yapsana!'

Baba dayanamaz, işi bırakır:

'Bak oğlum, bir gün dedenin dükkanındayım. Saat tamir ediyor, ben de omzundan bakıyorum. Dedim ki; 'Baba şunu şöyle yap, bunu böyle yap!'. Deden elindeki işi bıraktı, bana döndü, anlatmaya başladı:'

'Bir gün devenin biri coşkun ırmağın kenarına gelmiş, maksadı karşıya geçmek. Suya girmiş, yürümeye başlamış. Biraz açılınca ayakları yerden kesilir gibi olmuş. O sırada korkudan pisleyivermiş.'

'Deve bakmış ki, pisliği suda batıp çıkıyor, girdaplara gire çıka, döne döne uzaklaşıyor. İçinden geçirmiş:'

'İşe bak yahu, s.çtığım b.k bana yüzme öğretiyor.'

***

Fıkrada farklı kuşakların bir arada yaşamalarına ve farklılıklarına tanık oluyoruz.

Kuşak, belli bir zaman aralığı içinde doğan ve genellikle benzer tutum ve davranışlara sahip olan bireyler topluluğudur.

Her kuşağın karakteri, tutumu, davranışı, beklentileri, yaşama amacı, içinde bulundukları koşullar, motivasyonları, iş yapış şekilleri farklıdır.

Bir 'baby boomer' iş hayatını tek bir işyerinde tamamlarken, 'Y' kuşağı 10 kereden fazla iş değiştirebilir.

***

1927-1945 arasında doğanlar 'sessiz kuşak'tır. Cumhuriyet'in kuruluş yıllarının kuşağı.

1946-1964 arasında doğanlara, 2. Dünya Savaşı'ndan sonra yaşanan bebek patlamasından dolayı 'baby boomer' denir.

Teknolojiden uzak, işlerini kendi yapan, üreten, iş sadakati yüksek, kanaatkar bir kuşak.

Bu kuşağın aynı anda 'hem çocuklarına, hem de anne-babalarına baktığı' söylenir.

'X' kuşağı, 1965-1979 arasında doğanlardır.

Kurallara uyan, aidiyet duygusu taşıyan, otoriteye saygılı, sadık, çalışkan bir kuşak.

Yeniliklere, yeni buluşlara tanıklık ettiklerinden, teknolojiye adapte olabilmişlerdir.

***

'Y' kuşağı, 1980-1999 arası doğanlardır.

Özgürlüklerine düşkün, farklılıklarını hissettiren, mesai saatlerine bağlı olmayı sevmeyen, kurumsal bağımlılığı düşük, sık iş değiştiren, işi daha rahat para harcamak için önemseyen kuşak.

Hemen yönetici olmak, kendi işini kurmak isterler.

Acımasız eleştiri yaparlar. Uyumsuz, bireyci ve direnişçi özelliklere sahiptirler.

Son teknolojilerin hayatımıza giriş sürecini yaşadıkları için, sosyal medyayı iyi kullanırlar.

***

'Z' kuşağı, 2000 yılı ve sonrasında doğan milenyum çocuklarıdır.

İnternet ve mobil teknolojilerinin içine doğdular. Oyuncak yerine akıllı telefon, ipad, tablet bilgisayarlarla haşır neşirdirler. Her şeye dokunmatik bakarlar.

Zor arkadaş olurlar. İletişimi sosyal ortamdan tercih ederler, internet aracılığıyla sosyalleşirler. Coğrafi sınırları yoktur, küresel bakarlar.

Analitik düşünürler. Özgüvenleri yüksektir. Aynı anda birden fazla konu ile ilgilenebilirler. Bağımsızlıklarına düşkündürler.

İş hayatlarında nasıl olacakları tahminlerden ibarettir.

***

Her kuşağın içinde doğduğu koşullar, ister istemez hayat bakışını da belirler. Kendi zamanının trendleriyle, ruhuyla yoğrulurlar ve yansıtırlar.

Herkes, anne babasından ziyade kendi zamanının çocuğudur.

Bundan sonra gerek iş yaşamında, gerek aile içi ilişkilerde kuşakların özelliklerini, farklılıklarını tanımak, her kuşağın üstün yönlerinden destek almak önemlidir.

***

Kuşaklarla ilgili çalışmalar uzun zamandır iş yaşamının gündeminde.

Kurumlar, çalışanların daha etkin ve verimli çalışabilmeleri için, onların özellik ve beklentilerine uygun çalışma düzenleri oluşturuyorlar.

Kurum yöneticileri, insan kaynakları uzmanları, kurumsal stratejistler, anne-babalar, öğretmenler; kısaca bir grup insanı yöneten ve yönlendirenlerin daha bilinçli olmalı gerekiyor.

***

İnsan ömrünün uzadığı ve farklı kuşakların aynı zamanı paylaştığı bir dünyada, kuşakları özellikleriyle anlamak ve kuşak farklılığına saygı göstermek; din, ırk, mezhep, cins farklılığına saygı göstermek kadar önemlidir.