Son aylarda Eskişehir bisikletli ulaşım adına çok güzel gelişmelere tanık oluyor. Kentte, iki tekerin gücünü merkezine alan, örnek alınası bir dönüşüm yaşıyor.

Bisikletli bir öğretmen olarak son dönemdeki bu güzel gelişmeleri sizin için “5 üzerinden” değerlendirdim. İşte Eskişehir’in bisiklet karnesi:

1. YENİ BİSİKLET YOLLARI: 5
İlk sırayı, kenti saran yeni bisiklet yolları alıyor. İlk etapta 70 kilometreyi aşkın planlanan bu ağ, artık hayal değil, gerçek. Ulus Anıtı ve Adalar bölgesinden geçen hat, kent içi ulaşımda bir devrim niteliğinde. Artık otomobil trafiğinin tehdidinden uzak, güvenle pedallayabiliyoruz. Osmangazi Üniversitesi’nden kent merkezine ulaşan bir bisiklet yolumuz vardı. Şimdi Anadolu Üniversitesi de bağlandı. Bu hat, değişime en açık kesim olan gençleri sisteme dahil ediyor. Toplum gençlerle değişir, Eskişehir de bu değişimi doğru adımlarla yönetiyor. “Sonunda Bisiklet Ulaşımın Bir Parçası Oldu.” Tam not!

2. BİSİKLET PARK YERLERİ: 4
Bisikletiyle bir yere gidip de “Acaba bisikletime bir şey olur mu?” endişesini yaşayan herkes bu gelişmenin kıymetini bilecektir. Yeni yapılan park yerleri, üstü kapalı ve gövdeden kilitlemeye imkan veren tasarımıyla neredeyse kusursuz. Bisikleti yağmurdan koruyor ve hırsızlığa karşı çok daha güvenli bir çözüm sunuyor. Altyapıyı destekleyen bu detay, ulaşımın olmazsa olmazı.

3. BİSİKLETLİ ZABITALAR: 3
Önce Odunpazarı, ardından Büyükşehir Belediyesi’nin zabıta ekiplerini bisikletle görevlendirmesi, hem çevreci hem de sürdürülebilir bir adım. Ancak asıl önemi, sembolik olmasında yatıyor. Bir kamu görevlisinin bisikletle sokaklarda olması, yayalara ve sürücülere “Bisiklet bir ulaşım aracıdır” mesajını veriyor. Bu, toplumsal kabülü artırmak için atılmış, güven verici ve teşvik edici çok değerli bir uygulama. Etkisinin somut çıktılarını zaman içinde daha net göreceğiz.

4. ESKİŞEHİR BİSİKLETLİ ULAŞIM PLATFORMU (EsBUP): 2
Buraya 5 puan vermek içimden geçti ama “Hoca torpil yapıyor” demesinler diye kendimi zor tuttum! EsBUP, 2025 Şubat’ında kurulmuş genç, dinamik ve gönüllülük temelli bir aktivist topluluğu. Bu kısa sürede, dünya çapında bisikletli ulaşıma dikkat çekilen dört önemli günde de (Şubat ve Mayıs’taki “Bisikletle İşe Gitme Günü”, 3 Haziran Dünya Bisiklet Günü, Eylül Avrupa Hareketlilik Haftası) etkinlik düzenleyerek inanılmaz bir enerji gösterdi. EsBUP, sivil inisiyatifin gücünü gösteriyor ve kentin bisiklet politikalarının en önemli paydaşlarından biri olmaya aday. Önü çok açık!

5. VELESPİT CAFE: 1
Bu listeye ulaşıma doğrudan katkısı en az olan, ancak bisiklet kültürüne yaptığı katkıyla en yüksek puanı hak eden mekan olarak girdi. Velespit Cafe, belediyenin yaptığı en güzel rekreasyonel işlerden biri. Geçmişte, Porsuk kıyısına çizilen dekoratif yolları eleştirmiş biri olarak, bu kafe için aynı eleştiriyi yapamam —güzel oldu.

SON SÖZ: Tekerlekler Dönüyor, Kent Değişiyor
Eskişehir, bisikleti ulaşım sisteminin sadece “dekoratif” bir parçası olmaktan çıkarıp, onun “olmazsa olmaz” bir aktörü haline getirme yolunda emin adımlarla ilerliyor. Altyapıdan kültüre, sivil inisiyatiften kamu çalışanlarına uzanan bu bütüncül yaklaşım, kenti Türkiye’ye örnek olacak bir modele dönüştürüyor. Bu yolda pedallamaya devam etmemiz dileğiyle…

***

***

GÜLMECE

İki arkadaş parkta karşılaşırlar. Birinin altında yepyeni bir bisiklet vardır.

Öteki "Nefis bir bisikletmiş. Ne kadar ödedin buna?" diye sorar.

"Bedavaydı" der birincisi.

Öteki "Anlatsana, nasıl oldu?" der.

"Vallahi" der birincisi "Dün yine parktan geçiyordum. Karşıma bisikletil bir kadın çıktı. Bütün elbiselerini çıkarttı ve dile benden ne dilersen" dedi.

Öteki "Harika karar vermişsin" der. "Elbiseler zaten sana uymazdı."