Gerçi konunun üzerinden epey zaman geçti...
Bir sürü şey yazıldı, çizildi...
Yine de zaman zaman yeniden gündeme getiriliyor...
Tarihi Odunpazarı Bölgesi'nin yayalaştırılması uygulamasından söz ediyorum...
Özellikle bölge esnafının bir kısmı AKP yerel yöneticileri uygulamayı eleştirip, bölgede yeni bir esnaf mezarlığı yaratılacağını öne sürdüler...
'Karar derhal uygulamadan kaldırılmalı...'
**********************
Evet, uygulamayı doğru bulmayanlar, esnafa zararı dokunacağını düşünenler olabilir...
Ya da canı öyle isteyenler de olabilir...
Ancak,
kurumsal bir yapı olarak AKP yerel yöneticileri, benzer açıklamalar yapmadan önce, 'internet' denilen yeni hayatın penceresinden bakmayı da mı akıl edemiyorlar?
Örneğin,
İnternette 'İstanbul'un yayalaştırılmış (araç trafiğine kapatılmış ya de belli saatler içinde denetimli araç trafiği düzenlemesi getirilmiş)' bölgelerini kolayca görebilirler...
Ben öyle yaptım...
Karşıma neresi çıktı biliyor musunuz?
'İstanbul, Laleli - Ordu Caddesi...'
Üstelik Fatih Belediyesi AKP'li ve UKOME kararı oy birliğiyle alınmış...
İstanbul'u çok iyi bilmem, ama o bölgeye birkaç kere gidip gezmişliğim vardır...
Hem tarihi açıdan, hem turistik, hem de alışveriş açısından inanılmaz yoğun bir bölge...
Biliyorsunuz Laleli, özellikle Rus, Ukraynalı, Bulgar vatandaşlarının sırf alışveriş için geldikleri ve önemli ciroların yapıldığı bir bölge...
Yaya trafiği ve araç trafiği (eski dönemde) inanılmaz bir keşmekeşin yaşandığı bir bölgeydi...
Binlerce irili ufaklı işyeri - mağaza var...
İşte İstanbul'da Laleli gibi bölge yayalaştırılıyor, üstelik belediye AKP'li, kimsenin sesi çıkmıyor, bizim burada Odunpazarı Bölgesi yayalaştırıldı diye neredeyse ulusal yas ilan edilecek...
Yine de hakkını yemeyelim;
Bugüne kadar AKP İl Başkanlığı yapmış ve doğma büyüme Eskişehirli olan tek il başkanı Dündar Ünlü, kararın son derece doğru olduğunu söylemişti...
**********************
İnternet dünyası,
birçok konuda olduğu gibi, Avrupa'da yayalaştırılma uygulamasını hayata geçiren şehirlere ilişkin bilgileri fotoğraflarıyla birlikte yayınlıyor...
Çok zor değil,
bilgisayarınız yoksa bile akıllı telefondan kolayca o bilgilere de ulaşabilirsiniz...
Ben size buradan birkaç şehir sayıvereyim...
(Milliyet.com.tr'de, derleyen İhsan Dindar)
Viyana
Stephanplatz, Graben, Judenplatz, Freyung gibi Viyana'nın turistik bölgeler yayaların rahatlıkla gezebileceği şekilde düzenlenmiş. Yayaların burada kullanabilecekleri tek ulaşım aracıysa bisiklet.
Brüksel
Belçika'nın başkenti aynı zamanda Avrupa Birliği kurumlarının da yer aldığı Brüksel, kıtanın en büyük 'arabasız kent' alanına sahip şehirlerinden biri.Kent merkezi ve merkeze çıkan sokaklar araç trafiğine kapalı durumda.
Paris
Dünyanın en çok turist çeken kenti olan Paris, birçok bölgesini araç trafiğini kapatmış durumda. Montmartre ve Pompidou Müzesi çevresi kentin araç trafiğine kapalı bölgeleri.
Köln
Almanya'nın tarihi kenti Köln, eski şehir bölgesini araç girişinin yasak olduğu yerler arasında.
Venedik
İtalya'nın en turistik kentlerinden Venedik'te araç trafiği şehir genelinde yasaklanmış durumda.
Floransa
Rönesansın başkenti Floransa da kent merkezinde araç trafiğini yasaklamış yerlerden biri.
Basel
İsviçre'nin Basel kenti, tarihi bölgelerinde araç trafiğine izin vermeyen kentlerden biri.
**********************
Bu örnekleri çoğaltmak mümkün...
Paris, Viyana, Köln gibi büyük şehirlerin tamamında olmasa bile, özellikle tarihi bölgeleri kesinlikle araç trafiğine kapalı...
Ayrıca, Avrupa'da orta küçük ölçekli nice şehir ve kasaba var ki, araç trafiğine tamamen kapalı...
Özellikle yükselme döneminin ardından Osmanlı, Avrupa'daki pek çok gelişmeyi imparatorluk sınırları içine taşıyamadı...
Örneğin matbaa gibi...
Farklı tür teknolojiler de çok geç girdi ülkeye...
Avrupa şimdi o alışkanlıkları yavaş yavaş bırakmaya başlıyor...
Ama galiba biz,
'Geç buldum, çabuk kaybettim' dememek için hala direniyoruz...