Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilk ve ortaöğretim kurumlarındaki 20 milyonu aşkın öğrenci yaklaşık 1 milyon 200 bin öğretmen 5 Şubat 2024 Pazartesi ikinci döneme başladı.

Okulların tekrar açılmasıyla sınav heyecanları da öne çıktı.

Liselere Geçiş Sistemi (LGS) merkezi sınavı 2 Haziran 2024 Pazar günü yapılacak.

2024 YKS kapsamındaki, Temel Yeterlilik Testi (TYT) 8 Haziran’da, Alan Yeterlilik Testleri (AYT) ile Yabancı Dil Testi 9 Haziran’da uygulanacak.

Sınavlara hazırlanan öğrencileri bu günlerde en çok düşündüren konuların başında sınav puanlarının hesaplanmasında ve yerleştirmelerde oldukça etkili olan ders notları ve yılsonu başarı puanları geliyor.

HORMONLU NOT (!) NEDİR?

Bazı okullarda öğrencilere hak ettiklerinden daha fazla yani “bol kepçeden” verildiği iddia edilen şişirilmiş notlara “hormonlu not” adı veriliyor.

Hormonlu notlar(!) hem lise hem de üniversite yerleştirmelerinde büyük adaletsizliklere neden oluyor.

Önceleri bu notları sadece bazı özel okulların verdiği düşünülürdü. Şimdilerde devlet okullarında da bu tip uygulamalarla karşılaşılmaya başlandığı çok konuşuluyor. Adaletsiz ve “toptancı” anlayışla sorumsuzca verilen notlar, yoğun emekle sınavlara hazırlanan çocukların milli eğitime olan güvenlerini sarsıyor. Velilerin ve öğrencilerin olumsuz örnekleri göstererek tüm okullardaki öğretmenler üzerindeki “not baskısı” giderek artıyor.

NASIL ETKİ EDİYOR?

Liselere Geçiş Sistemi (LGS) merkezi sınav puanının hesaplanmasında okul notu etkili değil. Ancak, sınavla öğrenci alan liselere yerleştirmelerde puanı eşit öğrencilerden hangisine öncelik tanınacağını belirleyen 7 kriterden 4’ünü okul notları oluşturuyor. Son yıllarda yüzlerce sınav birincisinin olduğu bir değerlendirmede okul notları sınav başarısının önüne geçebiliyor.

Üniversite yerleştirme puanının hesaplanmasında okul notunun etkisi 30 ile 60 puan arasında değişiyor. Örneğin; iki farklı liseden mezun olan ve aynı sınav puanını alan öğrencilerden birinin diploma notu 100, diğerinin 90 olduğu durumda, 100 olan yerleştirme puanına 60 ek puan alırken 90 olan 54 ek puan alıyor.

Sınavsız yerel yerleştirmelerde kullanılan 3 kriterin 1’ini yine okul notları oluşturuyor.

Okul notlarının “şişirilmesi” yüzünden binlerce öğrenci gerçek sırasını ve istediği okulu/ bölümü kazanma şansını kaybedebiliyor.

ORTAK SINAVLAR DURDURUR MU?

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), ortaokul ve liselerde, “ülke genelinde, il ve ilçe genelinde ve okul genelinde” olmak üzere 3 farklı ortak yazılı sınav yapılacağını açıklamıştı. Buna göre, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe, matematik, lise 9. sınıf öğrencilerinin Türk dili ve edebiyatı ile matematik derslerinden birinci dönem ikinci sınavları ülke genelinde ortak yazılı sınav olarak yapıldı.

Ortak sınav sonuçlarının doğru analiz edilmesiyle okullar arasında illere, ilçelere hatta mahallelere göre başarı farklılıkları ve “eşitsizlikler” görülebilecek.

Ayrıca, öğrencilerin ortak sınavlardan aldığı notlarla ve okulun yaptığı yazılılardan aldığı notları karşılaştırma olanağı da olacak.

İNCELENMELİ, DEĞERLENDİRİLMELİ!..

Ortak sınav sonuçlarından yararlanarak okullar arasındaki nitelik farklılıklarının giderilmesi çalışmaları hızlandırılmalıdır

Bazı okullarda ortak sınav puanları ile okul sınavlarında verilen puanlar arasında ortaya çıkan dengesiz puan farklarının nedenleri araştırılmalı, incelenmeli ve değerlendirilmelidir.

Adil ve hakkaniyet ölçüleriyle ilkeli not değerlendirmeleri yapan okullardaki öğrencilerin/ öğretmenlerin adeta cezalandırılmasının önüne geçilmeli ve giderek büyük bir haksızlık döngüsüne dönüşen “hormonlu/şişirilmiş” yılsonu başarı puanı sorunu mutlaka çözümlenmelidir…