Eskişehir'de bisiklet kültürü hiç yabancısı olduğumuz bir şey değil. Porsuk kıyısında, üniversite yerleşkelerinde, parkurlarda bisikletlilere rastlamak mümkün.

Ancak sorulması gereken asıl soru şu: Bisikleti, Eskişehir'de bir gezinti aracı olmaktan çıkarıp, günlük ulaşımın vazgeçilmez bir parçası haline getirebilir miyiz?

Bu sorunun yanıtı, dünyanın bisiklet başkentlerinde saklı. Amsterdam ve Kopenhag gibi şehirler, bisikleti bir ulaşım stratejisinin merkezine koydu. Peki Eskişehir neden bu dönüşüm için ideal bir aday?

Kentimizde artan araç sayısı,trafiği her geçen gün daha da zorlaştırıyor. Sabah ve akşam saatlerinde oluşan yoğunluk, zaman kaybı ve stres demek. Oysa Eskişehir'in kompakt yapısı, birçok noktaya bisikletle arabadan daha hızlı ulaşılabilmesini sağlıyor. Odunpazarı'ndan Tepebaşı'na, kampüsten işyerine bisikletle ulaşım, trafik derdine kesin bir çözüm sunabilir.

"Eskişehir'de kışın bisiklet mi sürülür?” itirazını duyar gibiyim. Oysa Kopenhag'da kış sıcaklıkları bizden çok daha düşük seyrediyor. Doğru kıyafet ve biraz alışkanlıkla, Eskişehir'in kış şartlarında bisiklet kullanmak sanıldığı kadar zor değil. Buna karşılık, ilkbahar, yaz ve sonbahar aylarında kentimizin ılıman havası bisiklet için mükemmel bir ortam sunuyor.

Yakıt,park, sigorta ve bakım masrafları derken, araç sahibi olmanın maliyeti her geçen gün artıyor. Bisiklet ise hem kişisel bütçenize hem de çevreye katkı sağlıyor. Temiz bir ulaşım aracı olarak, kentimizin hava kalitesine de olumlu yönde etki ediyor: Bisiklet hem ekonomik hem ekolojik!

Eskişehir'de bisiklet yolları var ancak yeterli değil. Mevcut yolların kesintisiz hale getirilmesi, güvenli bir bisiklet ağı oluşturulması ve toplu taşımayla entegrasyonun sağlanması gerekiyor. Ancak asıl ihtiyacımız bir zihniyet dönüşümü: Bisikleti, "arabası olmayanın aracı" olarak değil, "akıllı ve modern kentlinin tercihi" olarak görmeliyiz. Doktoru, mühendisi, öğretmeni, öğrencisiyle herkesin trafikten bağımsız, sağlıklı ve keyifli bir şekilde ulaşabildiği bir Eskişehir hayal edin.

Son Söz:

Eskişehir,Türkiye'nin en dinamik ve aydınlık şehirlerinden biri. Bu özelliğini ulaşım alışkanlıklarına da yansıtmanın tam zamanı. Bisiklet, daha sağlıklı, sakin ve yaşanabilir bir kent için attığımız her pedalda ileriye doğru bir adım olacaktır. Gelin, Eskişehir'i sadece gezinti rotalarında değil, günlük yaşamın her anında bisikletin ritmiyle yaşayan bir şehir yapalım.

DÜNYADA BİSİKLET İLE ÖNE ÇIKAN BAZI KENTLER:

Amsterdam, Hollanda

○ Yolculukların %38'i bisikletle

○ Bisiklet sayısı insan sayısından fazla

Kopenhag, Danimarka

○ Yolculukların %49'u bisikletle

Utrecht, Hollanda

○ Yolculukların %51'i bisikletle

Münster, Almanya

○ Bisiklet kullanımı %40

Berlin, Almanya

Strasbourg, Fransa

Malmö, İsveç

○ Bisiklet kullanımı %25

Portland, ABD

Minneapolis, ABD

○ Soğuk iklimde yüksek kullanım

Bogotá, Kolombiya

Tokyo, Japonya