Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen, dün bir basın toplantısı düzenledi…
Toplantının ana gündemi,
8 mahallede uygulanacak Afet Riskli Alan Projesi ile Çevre ve Şehircilik bakanının önceki gün açıkladığı 'Süper Kent' projesiydi…
Ancak,
Toplantının soru-cevap bölümüne geçildiğinde Büyükerşen'e çeşitli sorular yöneltildi…
Bunlardan biri de,
Geçtiğimiz günlerde yapılan ancak daha sonra iptal edilen tramvay ihalesi hakkındaydı…
Büyükerşen, bu soruya yanıt vermeye şu sözlerle başladı;
'Bazı arkadaşlar bu konuyu köşe yazılarında ele aldılar. Ancak bilgileri eksik. Üstelik bizden bilgi alma yolunu da seçmedikleri için, bu yazılanların doğru değerlendirmeler olduğunu söylemek mümkün değil…'
***
Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen'in bu konuda söylediklerinin ana başlıkları şöyle;
'Şu an kullanmakta olduğumuz tramvaylar, tabiri caizse bu sektörün Rolls-Royce'si..'
'Diğerleri ise, marka ismi vermek istemiyorum ama daha düşük kalitede araçlar…'
'Düşünün şimdi, bu ikisinin fiyatı aynı olabilir mi?'
'Tramvay hatlarının ilk etabını anahtar teslim proje olarak ihale yaptık. Çünkü krediyi sağlayan Avrupa Yatırım Bankası bu yöntemi uygulamamızı istedi. Öyle olunca, anlaştığımız firma tramvayları da alarak verdi bize. Bize önerdikleri markalar içinden bunu seçtik. Çünkü 2000'li yılların hemen başında henüz 1 metrelik ray aralığı olan tramvay üreten firma sayısı şimdiki kadar çok değildi…'
'2012 yılında 10 tane daha tramvayı yine aynı firmadan aldık. Çünkü bakım-onarım merkezi, oradaki makine, alet edevat, yetişmiş insan gücü hep bu modele göre ayarlanmıştı. Yedek parça donanımı da öyleydi. Farklı bir model için yeniden bakım onarım merkezi kurulması gerekebilirdi. İhale yasası bu nedenlerden ötürü bize böyle bir olanağı tanıyordu…'
'2016 yılının Mart ayında yapılan ihaleye gelince… İki firma teklif verdi, daha doğrusu bir firma teşekkür etti, yalnızca bir firma fiyat teklifi verdi…'
'O fiyat da, ürettikleri tramvaylar için bizim beklentimizin üzerindeydi…'
'Hatta 2015 yılı içinde bir başka ülkeye, bize verdikleri fiyatın çok altında bir fiyattan satış yaptıklarını öğrendik…'
'O nedenle ihaleyi iptal ettik…'
'Bir de şu yaklaşık maliyet fiyatı belirlemesi var. Eskiden bu bedel ihaleye çıkıldığında açıklanıyordu. Şimdi bunu yapmak yasak. Yine piyasa ve fiyat araştırması yapılıyor ancak önceden açıklanması yasal olarak mümkün değil. Ancak zarfların açılmasından hemen önce açıklayabilirsiniz…'
'Mesele bundan ibarettir…'
***
Sonuçta, bu açıklamalardan benim anladığım şu;
Yapılan son ihaleye giren Polonyalı firma, ürettiği malın ederinin üzerinde bir fiyat veriyor…
Şu an kullanılan tramvayların üretici firması ise,
Çoğalan diğer firmaların pazara girmek için fiyat kırmaları nedeniyle ihaleye girmiyor…
Firma, kalitesinden de fiyatından da ödün vermek niyetinde değil…
Eğer Büyükşehir Belediyesi, bu ihalede de yine aynı firmanın tramvaylarını almak isteseydi (bu, ihale yasası nedeniyle mümkün değil) yine 2012 yılındaki fiyatı ödeyecekti…
Sonuçta Mercedes ile Murat 124'ün fiyat mukayesesine benziyor bu iş biraz da…